Innfører EU-kontroll for de raskeste traktorene
Som et lyn i fra klar himmel meldte motorbransjen.no i går at det skal innføres EU-kontroll for traktorer, registrert i klasse T5, fra 2018. Dette til tross for at Marit Arnstad (Sp) i 2013, og Ketil Solvik-Olsen (Frp) i 2014 - begge i posisjonen som samferdselsminister - gikk ut og avviste at dette skulle skje.
- Jeg er litt overraska. Vi trodde dette var diskutert og lagt litt vekk, sier Amund Johnsrud, ansvarlig for oppfølging av dette fagfeltet hos Norges Bondelag.
Fagsamling denne uka
Bakgrunnen for at periodisk kjøretøykontroll (PKK) - som det korrekte faguttrykket er - nå skal innføres for traktorer i klasse T5 - det vil si traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen - er at EU har hevet minstekravene for hvilke kjøretøygrupper som skal omfattes av regelverket. Dette forklarer redaktør Trygve Larsen i Motorbransjen. Larsen var til stede da Vegdirektoratet på onsdag avholdte et første informasjonsmøte for berørte parter i bransjen. Imidlertid var ingen fra traktorbransjen invitert.
På det Larsen omtaler som en fagsamling gikk Vegdirektoratet gjennom det nye EU-direktivet som trer i kraft i 2018.
- Den EU-kontrollen vi har i dag, trådte i kraft 8. juni i fjor, og det er EU