Våre Veger
09.04.2021
Plutselig er en hel verden inne i en av de største teknologiendringene etter industrialiseringen på slutten av 1800-tallet. Overgangen fra fossilbasert til utslippsfrie energikilder vil merkes overalt, også innen veg- og anleggsbransjen.
MED FNS BÆREKRAFTMÅL vedtok en hel verden en felles arbeidsplan for å stoppe klimaendringene innen 2030. Selv om det er politisk uenighet om en del av virkemidlene, er det verden over utbredt vilje til å jobbe sammen mot dette målet.
Nasjonal transportplan anslår en vekst i vegtransporten på 28 prosent fram mot 2050, mens det er anslått en samlet vekst i kollektivtransporten på 18 prosent i samme periode. Det er med andre ord ingen ting som tyder på at behovet for trafikksikre veger som binder sammen regioner og landsdeler ikke vil være der i årene som kommer.
Men det er mange utviklingsmuligheter som både vil påvirke både behovet for transport, og hvordan transportløsningene utformes.
Innenfor vegtransporten går utviklingen mot stadig mer automatisering. Vi vil få atskillig bedre bedre innblikk i begreper som kunstig intelligens, maskinlæring og sensorteknologi i årene som kommer. Teknologiske nyvinninger vil påvirke både trafikksikkerheten og framkommeli
Gå til medietNasjonal transportplan anslår en vekst i vegtransporten på 28 prosent fram mot 2050, mens det er anslått en samlet vekst i kollektivtransporten på 18 prosent i samme periode. Det er med andre ord ingen ting som tyder på at behovet for trafikksikre veger som binder sammen regioner og landsdeler ikke vil være der i årene som kommer.
Men det er mange utviklingsmuligheter som både vil påvirke både behovet for transport, og hvordan transportløsningene utformes.
Innenfor vegtransporten går utviklingen mot stadig mer automatisering. Vi vil få atskillig bedre bedre innblikk i begreper som kunstig intelligens, maskinlæring og sensorteknologi i årene som kommer. Teknologiske nyvinninger vil påvirke både trafikksikkerheten og framkommeli