Det er likevel noen bestemmelser og reguleringer som ligger i grunn. Nasjonalt kvalifikasjonsrammerverk for livslang læring gir rammer for utforming av læringsutbyttebeskrivelser. Eksempelvis sier dette at en kandidat på masternivå skal ha avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område.
, Twitter og Instagram.
- Studentene vil reagere
Dekan Monica Rolfsen ved NTNUs Fakultet for økonomi forteller at det er normer, men ingen regler for hvor mange bøker og sider pensum skal inneholde.
- Det er ikke slik at en faglærer kan sette opp så mange bøker han eller hun vil. Da vil studentene reagere, fortsetter Rolfsen.
Tim Torvatn, som foruten å sitte i NTNU-styret er førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse. Der er han også studieleder, emnekoordinator og faglærer. Han forteller at det i stor grad er opp til emnekoordinatorene, altså undervisningslederen i et emne, å avgjøre hva pensum skal inneholde. Og slik må det nesten være, ifølge Torvatn.
- Vanskelig å lage sentrale