AddToAny

Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres - Samferdsel

Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres - Samferdsel
Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler.
Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

Slik kan en hengebro i flere spenn over Bjørnafjorden tenkes å kunne se ut. Illustrasjon: Statens vegvesen/Plan Arkitekter. I 2010 startet Statens vegvesen en utredning av mulighetene for en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. I Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023 uttrykte regjeringen en ambisjon om at en ferjefri E39 skulle realiseres i løpet av 20 år.

Foreløpig er ingen av de seks fjordkrysningene vedtatt av Stortinget, men utredningen har allerede gitt nytte for samfunnet.

Statens vegvesen bruker utredningen aktivt til utvikling av ny kunnskap knyttet til bro- og tunnelteknologi, samfunnsmessige konsekvenser, fornybar energi og kontraktsformer. Rundt 50 forskere skriver doktorgrad om prosjektet, og Statens vegvesen har også finansiert et høyt antall andre utredninger om en rekke forhold av relevans for dette og andre vegpros

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt