Frilansjournalist En artikkel fra Norges musikkhøgskole
Fri improvisasjon blir gjerne betraktet som noe mystisk, og det med god grunn. For hva er det egentlig som skjer når musikken blir til, der og da, i et samspill, uten at musikerne på forhånd har avtalt hvordan de skal gjøre det?
I utgangspunktet har de verken gjort avtale om struktur eller rekkefølge, de har heller ikke sagt hvem som skal gjøre hva.
- Fri improvisasjon dreier seg ikke bare om spontanitet, men også om strategi. I samspillet mellom musikerne forhandles det hele tiden om posisjoner og form, fra det åpenbare til det helt subtile, sier Njål Ølnes. Han er jazzmusiker og har nylig tatt doktorgraden på improvisasjonsjazz. Nærmere bestemt har han analysert det friimproviserte samspillet i jazzkvartetten BMX, der han selv er saksofonist.
Han vil ikke være helt med på at han har avmystifisert improvisasjonens kunst, i alle fall ikke helt.
- Det mystiske, som har med en slags urkraft å gjøre, følelsen av å være bundet sammen i musikken på uforklarlig vis, det er fortsatt my


































































































