En artikkel fra Norges forskningsråd
Det forteller Leif Hernes og Ellen Os, som sammen leder prosjektet Blikk for barn ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Prosjektet er ikke ferdig før om et drøyt år, men allerede nå begynner forskerne å se noen klare tendenser.
Mer enn dobling av småbarn i barnehagen
I Norge har det vært mer enn en dobling av barn i aldersgruppen 0-3 år i barnehagene siden år 2000.
Samtidig har det skjedd organisatoriske endringer av barnehagene. De fleste har gått fra å ha små stabile grupper til større og mer fleksible grupper.
Men hva er egentlig en god barnehage for barn under tre år?
Dette er forskernes utgangspunkt for prosjektet - og etter hvert også deres hodepine.
Hva er god kvalitet?
- Kvalitet er et vanskelig begrep fordi det er så sammensatt, mener Hernes.
Forskerne har i samarbeid med forskningsprosjektet Goban, brukt to ulike kartleggingsverktøy og har studert veldig mange aspekter ved kvalitet.
- Vi kan bare si noe om kvaliteten i norske barnehager med de innfallsvinklene vi har hatt i dette prosjektet, sier Os.
Metoder på tvers
Det er særlig den kvantitative delen av prosjektet som begynner å bli ferdig analysert. Den består av observasjoner gjort med papir og blyant i 206 barnehager. I tillegg har forskerne gjort videovideoobservasjoner av voksne i samspill med barn.
For å finne ut hva som egentlig ligger bak resultatene fra det de har registrert kvantitativt, holder de nå på med noen dypdykk i materialet. Metoden her er observasjoner, intervjuer og fokussamtaler med ansatte og foreldre.
Skårer gjennomsnittlig
For å registrere kvalitet har forskerne tatt i bruk to ulike vurderingsverktøy, ITERS-R og CIP. Det er første