Skolelederen
13.11.2019
Retten til individuell autonomi og metodefrihet må balanseres mot at lærere og ledere skal utvikle dømmekraft i dialog og i samhandling med kolleger. Du kan ikke være god alene, sa Eirik Irgens i sitt foredrag på Trøndelagskonferansen.
Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen er vedtatt ved Kongelig resolusjon 1. september 2017 med hjemmel i opplæringslovens § 1-5. Professor Eirik Irgens fra NTNU hadde like gjerne kalt sitt foredrag på Trøndelagskonferansen: På oppdrag for kongen. Det er et dokument man skal ta på alvor!
DIALOG OG SAMHANDLING
Irgens tok utgangspunkt i retten til individuell autonomi og det at læreren skal utøve skjønn i komplekse spørsmål. Han understreket imidlertid at Overordnet del ikke var tenkt som en tilbakevending til den privatpraktiserende lærer. Retten til individuell autonomi og metodefrihet må balanseres mot at lærere og ledere skal utvikle dømmekraft i dialog og samhandling med kolleger. Du kan ikke være god alene.
Læreren skal arbeide i et profesjonsfellesskap - der ledere og lærere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Faglig dømmekraft forutsetter jevnlig oppdatering, og alle ansatte i skolen må ta
Gå til medietDIALOG OG SAMHANDLING
Irgens tok utgangspunkt i retten til individuell autonomi og det at læreren skal utøve skjønn i komplekse spørsmål. Han understreket imidlertid at Overordnet del ikke var tenkt som en tilbakevending til den privatpraktiserende lærer. Retten til individuell autonomi og metodefrihet må balanseres mot at lærere og ledere skal utvikle dømmekraft i dialog og samhandling med kolleger. Du kan ikke være god alene.
Læreren skal arbeide i et profesjonsfellesskap - der ledere og lærere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Faglig dømmekraft forutsetter jevnlig oppdatering, og alle ansatte i skolen må ta