Sykepleien
09.09.2016
Det er mulig e-helse vil revolusjonere sykepleietjenesten, men i så fall befinner vi oss fremdeles i revolusjonens tidlige fase, mener forskerne Elin Børøsund og Cecilie Varsi.
ELEKTRONISK FREMTID: Husker du hvordan det var i riktig gamle dager? Før internett og smarttelefoner? Den gangen du måtte farte på kryss og tvers av byen nesten uansett hva du skulle ordne?
Vel, i helsevesenet er møter ansikt til ansikt fremdeles normen, selv om mye - i teorien og rent teknisk - kan la seg fikse gjennom noen tastetrykk hjemmefra.
EFFEKTFULLT. - Våre studier viser at bare det å få tilgang til et lukket e-post-system, som lar deg ta kontakt med helsepersonell når og hvor det passer deg - selv om du ikke benytter deg av muligheten - kan ha en målbar positiv effekt, sier Elin Børøsund.
- Pasienter som har testet ut e-helse-løsninger, oppgir blant annet færre symptomer, mindre angst og depresjon og bedre livskvalitet, forteller Cecilie Varsi.
Begge er utdannet sykepleiere og ansatt ved Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning (SPS) på Oslo universitetssykehus.
De siste årene har de forsket på utvikling, testing og implementering av informasjonsteknologiske løsninger som kan bidra til å styrke pasientene i deres møte med helsevesenet.
- Jeg mener elektronisk kommunikasjon styrker pasientenes posisjon. De kan sette agendaen for sine egne helsetjenester i større grad, sier Børøsund.
ANSIKT TIL ANSIKT. Vi bli
Gå til medietVel, i helsevesenet er møter ansikt til ansikt fremdeles normen, selv om mye - i teorien og rent teknisk - kan la seg fikse gjennom noen tastetrykk hjemmefra.
EFFEKTFULLT. - Våre studier viser at bare det å få tilgang til et lukket e-post-system, som lar deg ta kontakt med helsepersonell når og hvor det passer deg - selv om du ikke benytter deg av muligheten - kan ha en målbar positiv effekt, sier Elin Børøsund.
- Pasienter som har testet ut e-helse-løsninger, oppgir blant annet færre symptomer, mindre angst og depresjon og bedre livskvalitet, forteller Cecilie Varsi.
Begge er utdannet sykepleiere og ansatt ved Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning (SPS) på Oslo universitetssykehus.
De siste årene har de forsket på utvikling, testing og implementering av informasjonsteknologiske løsninger som kan bidra til å styrke pasientene i deres møte med helsevesenet.
- Jeg mener elektronisk kommunikasjon styrker pasientenes posisjon. De kan sette agendaen for sine egne helsetjenester i større grad, sier Børøsund.
ANSIKT TIL ANSIKT. Vi bli


































































































