Våre Veger
07.12.2016
Nye E39 under Romsdalsfjorden kan ikke sammenlignes med noen tidligere undersjøiske tunneler som er bygd i Norge. Den 16 km lange tunnelen i Møreaksenprosjektet blir definitivt behagelig å kjøre og er i en helt annen divisjon med hensyn til sikkerhet.
Likevel er valget av en tunnelløsning i stedet for bru/flytebru, lengden på tunnelen, valg av trasé, kostnader og mangel på planer og samtidig gjennomføring av vegen videre sørover mot Ålesund og nordover forbi Molde til Trondheim blant de heteste temaene i avisene lokalt. Ikke alle ønsker en undersjøisk tunnel. Noen ønsker også en annen trasé over Romsdalsfjorden.
Rømningsveger
Tunnelen som er planlagt under Romsdalsfjorden får to parallelle løp, hvert med et tverrsnitt på T10,5, det vil si en bredde på 10,5 meter. Riksveg 13 Ryfast (14,3 kilometer) ved Stavanger, som er under bygging, har et tverrsnitt på T8,5.
I h
Gå til medietRømningsveger
Tunnelen som er planlagt under Romsdalsfjorden får to parallelle løp, hvert med et tverrsnitt på T10,5, det vil si en bredde på 10,5 meter. Riksveg 13 Ryfast (14,3 kilometer) ved Stavanger, som er under bygging, har et tverrsnitt på T8,5.
I h