I Norgesgruppen har de gjennom flere år sett økt interesse for vegetariske og veganske produkter, deriblant kjøtterstatninger.
- Bestselgeren er vegetarlasagne, «kjøttdeig» og vegoboller, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.
I fjor solgte butikkene deres rundt 2,5 millioner enheter fersk og fryst ferdigmat, merket som vegetar eller vegan, ifølge Søyland.
Hvorfor plantebaserte produkter etterligner kjøtt, er ikke produsenten, pølsemakeren, veganeren og forskeren helt enige om.
- Vil ikke skille seg ut
- Årsaken er at forbrukerne ikke ønsker å skille seg ut. De vil ha proteinkilder som kan brukes til vanlig mat, som taco. Når du er på en grillfest, for eksempel, vil du ha enkle produkter som ligner på det de andre spiser, sier Sofie Oraug-Rygh til forskning.no.
Hun jobber i Scandza, som eier merkevaren GoVegan.
- Vegetarproduktene er ment for og kjøpes av både dem som vil spise mer grønt og kutte ut kjøtt en gang iblant og dem som ikke spiser kjøtt i det hele tatt, sier Oraug-Rygh.
Pølsemaker Tom Christen Johannesen på Nofima tror at det mest er de som ønsker en kjøttfri dag, som kjøper kjøttetterligninger.
- Vegetarianere har mer enn nok av andre ting de kan lage, sier han til forskning.no.
(Foto: Norgesgruppen)
Ikke for veganere
Steffen Tretvoll Althand leder Vegansamfunnet i Norge. De spiser ikke kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Det er unødvendig utnyttelse og urett, ifølge deres livssyn.
Althand tror helle