AddToAny

Hvorfor åpne et skrivesenter ved en videregående skole?

Hvorfor åpne et skrivesenter ved en videregående skole?
Å skrive mye er en god måte å ivareta begrepet “dybdelæring", slik vi ser det. Å skrive dreier seg ikke bare om å presentere fakta, men enda mer om å vise sin refleksjon omkring de faktaopplysningene man har. Ved Porsgrunn videregående skole har de opprettet et skrivesenter.
Ideen til Skrivesenteret vårt bygger på et USA-Norge-samarbeid et godt stykke tilbake i tid. På hjemmesiden til Minnetonkas Writing Centre kan man lese at de vektlegger den samme spørrende og dialogiske filosofien som vi ønsker å ha hos oss: «We will work [... ] with you on any writing project, at any stage of development, by asking questions, suggesting strategies and helping you clarify your ideas. We work with students on any assignment from any class." (Minnetonka High School, 2018). Samarbeidet mellom Minnetonka og Porsgrunn videregående skole videreutvikles kontinuerlig. Vi tok med oss våre skriveveiledere til USA høsten 2018 for å høste erfaringer, se hvordan skrivecoachene i USA jobbet i praksis, og utveksle erfaringer begge veier. De norske og de amerikanske elevene ved de to skrivesenterne opplevde at de hadde mye å lære av hverandre.
I tillegg til samarbeidet med og inspirasjonen fra USA, bygger vår tenkning på anerkjent læringsforskning generelt. Skriving settes inn i et kognitivt og et sosiokulturelt perspektiv på hva læring er, og på hva som kjennetegner god opplæring. Det kognitive og det sosiokulturelle perspektivet henger tett sammen, og får fram læringens sammensatthet: på den ene siden de individuelle prosessene som foregår hos eleven når han/hun lærer, og på den andre siden det sosiale samspillet som må til for at læringen skal bli nettopp dybdelæring.

Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole har derfor følgende målsettinger:
1. Bidra til å øke elevenes medborgerskap gjennom økt tekstkompetanse . Bidra til å øke elevenes akademiske skrivekompetanse 3. Bidra til nyttige verktøy for å utvikle egen skriving 4. Bidra til økt kunnskap blant elever og lærere om viktigheten av skriving i alle fag 5. Bidra til økt bevissthet over hvor mye læring som skjer når elev hjelper elev 6. Bidra til bedring av eksamensresultatene på tvers av fag I den videregående skolen er det et krav at alle elever må kunne uttrykke seg skriftlig gjennom ulike teksttyper av ulikt omfang. Elevene skal kunne formidle fagstoff og teorier, drøfte problemstillinger og vurdere løsninger gjennom både muntlig og skriftlig tekstproduksjon (Udir. 2017). Elevene skal også kunn
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt