Skolelederen
25.02.2020
Trenger vi et etisk rammeverk for skoleledelse? Ja, svarer rektor Carolyn Roberts. Hun har ledet en engelsk kommisjon som har utarbeidet et slikt rammeverk.
Carolyn Roberts er rektor ved Thomas Tallis School i Greenwich-området I London. Det er en skole for 16-19-åringer, en såkalt Secondary comprehensive. Skolen er stor, nesten 2000 elever.
Roberts sitter også som leder for the Ethical Leadership Commission. - Landet har tiltro til at vi kan utvikle elever til det beste av sitt potensiale. Offentligheten forventer at vi vet hvilket forbilde vi skal være. Vet vi det? Hvordan vet vi hva som er rett og galt?
- Vi har alle en plikt til å oppføre oss etisk riktig, men lista ligger spesielt høyt for skoleledere fordi vi er med på å sette standarden for unge mennesker - og dernest egentlig hva slags samfunn vi ønsker oss i framtida. I disse tider hvor det er et enormt press på skoleledere, og hvor det stadig dukker opp historier i media om uetisk oppførsel, er det enda viktigere at vi bevisstgjør oss vår rolle. Utarbeidelsen av et rammeverk har vært en kompleks og sensitiv oppgave, men vi mener det har vært viktig at den er utarbeidet av de som kjenner profesjonen.
vANSKELIGE AvvEININGER
Å være skoleleder betyr at en må ta vanskelige valg. - Vi jobber med tvetydighet og umulige valg. Ofte må vi veie ett barns behov mot hundrevis av andres. Vi må
Gå til medietRoberts sitter også som leder for the Ethical Leadership Commission. - Landet har tiltro til at vi kan utvikle elever til det beste av sitt potensiale. Offentligheten forventer at vi vet hvilket forbilde vi skal være. Vet vi det? Hvordan vet vi hva som er rett og galt?
- Vi har alle en plikt til å oppføre oss etisk riktig, men lista ligger spesielt høyt for skoleledere fordi vi er med på å sette standarden for unge mennesker - og dernest egentlig hva slags samfunn vi ønsker oss i framtida. I disse tider hvor det er et enormt press på skoleledere, og hvor det stadig dukker opp historier i media om uetisk oppførsel, er det enda viktigere at vi bevisstgjør oss vår rolle. Utarbeidelsen av et rammeverk har vært en kompleks og sensitiv oppgave, men vi mener det har vært viktig at den er utarbeidet av de som kjenner profesjonen.
vANSKELIGE AvvEININGER
Å være skoleleder betyr at en må ta vanskelige valg. - Vi jobber med tvetydighet og umulige valg. Ofte må vi veie ett barns behov mot hundrevis av andres. Vi må