Skolelederen
19.02.2018
I den nylige utgitte boken Ledelse av fremtidens skole (Fagbokforlaget 2017) er det mange gode forskningsperspektiver på vår viktige oppgave som ledere i oppvekstsektoren.
Et av kapitlene setter fokus på hvordan skoleeier kan forsterke rektorenes ledelse- og utviklingskompetanse.
I alle nasjonale dokumenter, planer og perspektiver snakkes det om profesjonsfellesskapet. Profesjonsfellesskapet er nøkkelen til å skape et utviklingsmiljø i den enkelte virksomhet som løfter utdanningsinstitusjonens faglige og pedagogiske kvalitet til det beste for barn og unge.
Skolelederforbundet har tro på våre ledere i skolen, og deres arbeid med å utvikle gode profesjonsfellesskapet, men vi bekymrer oss for handlingsrommet til den enkelte leder slik at det faktisk er tid til å utøve mer enn forvaltningsledelse i det dagl
Gå til medietI alle nasjonale dokumenter, planer og perspektiver snakkes det om profesjonsfellesskapet. Profesjonsfellesskapet er nøkkelen til å skape et utviklingsmiljø i den enkelte virksomhet som løfter utdanningsinstitusjonens faglige og pedagogiske kvalitet til det beste for barn og unge.
Skolelederforbundet har tro på våre ledere i skolen, og deres arbeid med å utvikle gode profesjonsfellesskapet, men vi bekymrer oss for handlingsrommet til den enkelte leder slik at det faktisk er tid til å utøve mer enn forvaltningsledelse i det dagl