Skolelederen
22.03.2018
- I rektors ledergruppe kan deltakerne oppleve kompetansemestring, en risikofri læringssone og fokus på forbedring, sier førsteamanuensis Jan Merok Paulsen. Han snakket om ledelse i mellomlederrollen på Skolelederkonferansen på Sola.
Trekk ved mellomlederrollen
- Mellomlederen har et typisk daglig personalansvar for kolleger innenfor samme avdeling eller organisasjonsområde. Det betyr at mellomlederen er «førstelinjen» for all kommunikasjon. Han/hun er ofte en førstegangsleder som rekrutteres fra eget fagmiljø. Det er en viktig forpliktelse for skoleeiere å tilrettelegge for - og utvikle - sine førstegangsledere, påpekte Merok Paulsen.
Noe av det som kjennetegner mellomledernes arbeidssituasjon, og deres kunnskapsbehov, er at denne gruppa har et potensiale som ikke er fullt utnyttet, ifølge en ny forskningsoversikt på mellomlederrollen fra Kunnskapssenteret for Utdanning. Det er viktig å tenke mer kollektivt og på lagledelse. Mellomlederen kan være den framtidige rektor eller styrer i barnehagen, og det er behov for ferdighetsutvikling i kollektive ledelsesformer. Mellomlederen skal forholde seg til mange interessenter og aktører, men rapporten indikerer at de har også en uklar autoritet. De kan bli forbigått i viktige saker.
Forutsetning for å være en god veileder er at du har et metaperspektiv på undervisning og læring. Dermed er det viktig at mellomlederen ikke bare bygger på egen erfaring som lærer, men kan bevege seg ut av dette erfaringsrommet i kraft av innsikt i forskjellige former for læri
Gå til mediet- Mellomlederen har et typisk daglig personalansvar for kolleger innenfor samme avdeling eller organisasjonsområde. Det betyr at mellomlederen er «førstelinjen» for all kommunikasjon. Han/hun er ofte en førstegangsleder som rekrutteres fra eget fagmiljø. Det er en viktig forpliktelse for skoleeiere å tilrettelegge for - og utvikle - sine førstegangsledere, påpekte Merok Paulsen.
Noe av det som kjennetegner mellomledernes arbeidssituasjon, og deres kunnskapsbehov, er at denne gruppa har et potensiale som ikke er fullt utnyttet, ifølge en ny forskningsoversikt på mellomlederrollen fra Kunnskapssenteret for Utdanning. Det er viktig å tenke mer kollektivt og på lagledelse. Mellomlederen kan være den framtidige rektor eller styrer i barnehagen, og det er behov for ferdighetsutvikling i kollektive ledelsesformer. Mellomlederen skal forholde seg til mange interessenter og aktører, men rapporten indikerer at de har også en uklar autoritet. De kan bli forbigått i viktige saker.
Forutsetning for å være en god veileder er at du har et metaperspektiv på undervisning og læring. Dermed er det viktig at mellomlederen ikke bare bygger på egen erfaring som lærer, men kan bevege seg ut av dette erfaringsrommet i kraft av innsikt i forskjellige former for læri


































































































