Skolelederen
30.04.2019
Karen Seashore Louis, professor ved Minnesota University i USA, har gjennom sin forskning og formidling påvirket fagfeltet skoleledelse sterkt i mer enn 25 år. Alt i 1996 publiserte hun og kollega Helen M. Marks en større empirisk studie som påviste at skoleledelse gir virkning gjennom å utvikle kulturer av profesjonelle fellesskap.
Begrepet profesjonelle lærende fellesskap, som i dag er det nærmeste vi kommer en standard for skoleutvikling, har med andre ord utspring i hennes forskning. Hun har gjennom sitt virke publisert over 200 vitenskapelige arbeider i dette feltet, og forskningen omfatter storskala empiriske studier og teoretiske arbeider. Hennes nyeste prosjekt sammen med Joe Murphy har tittel «Positiv skoleledelse» og omfatter flere forskningsartikler og boken «Positive School Leadership» (PSL). Det teoretiske fundamentet for PSL kan oppsummeres i form av tre retninger: Inspirasjon fra positiv psykologi, relasjonell orientering og moralsk orientering, og disse grenene bindes sammen i et helhetlig rammeverk for tillitsbasert skoleledelse.
SKOLELEDELSE BYGD PÅ EN RELASJONELL ORIENTERING
Bokens utgangspunkt er at en relasjonell orientering er startpunktet for at skoleledelse skal gi avtrykk i skolens praksis. Det er et prinsipp de fleste tilslutter seg til i dag, vel og merke i retorikken. Joe Murphy og Karen Seashore Louis går i boken i dybden på denne erkjennelsen gjennom å belyse fem overlappende dimensjoner i relasjonsledelse. Den første dimensjonen er erkjennelse av medarbeidernes behov for personlig vekst for å realisere sitt fulle p
Gå til medietSKOLELEDELSE BYGD PÅ EN RELASJONELL ORIENTERING
Bokens utgangspunkt er at en relasjonell orientering er startpunktet for at skoleledelse skal gi avtrykk i skolens praksis. Det er et prinsipp de fleste tilslutter seg til i dag, vel og merke i retorikken. Joe Murphy og Karen Seashore Louis går i boken i dybden på denne erkjennelsen gjennom å belyse fem overlappende dimensjoner i relasjonsledelse. Den første dimensjonen er erkjennelse av medarbeidernes behov for personlig vekst for å realisere sitt fulle p