Utdanning
19.08.2022
Forskning viser at grunnskolelærere med mastergrad har nye behov for støtte og tilrettelegging både fra veileder, ledere og kolleger i yrkesstarten.
I høst vil ca. 2000 grunnskolelærere fra den nye nasjonale femårige grunnskolelærerutdanningen få sin yrkesstart. Disse nyutdannede har skrevet en mastergradsoppgave og har fagfordypning i to til fire undervisningsfag. Ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet (UiT) ble det i 2010 pilotert en femårig grunnskolelærerutdanning som dannet grunnlag for den nye nasjonale utdanningen. I Relemast-studien (Relevant masterutdanning for grunnskolelærere) har vi intervjuet over 40 lærere etter endt utdanning og etter ett, to, tre og fem år i arbeid som lærer. I denne kronikken formidler vi noen av erfaringene som de nyutdannede lærerne fra UiT har gjort seg. Hensikten er å dele innspill, ideer og refleksjoner med nyutdannede, og med deres kolleger og ledere om hvordan de kan bidra for å lette yrkesstarten som lærer.
Behov for støtte?
Nyutdannede grunnskolelærere med mastergrad ga uttrykk for en rekke behov for støtte i arbeidet sitt, eksempelvis hjem-skole-samarbeid, tilpasset opplæring i klasserommet og håndtering av elever med spesielle behov. De nyutdannede uttrykte også behov for å kunne diskutere utfordringer knyttet til relasjoner i klassen, problematferd blant elevene og kunnskap om andre aktører som kunne bidra overfor elever med særskilte behov (Antonsen, Maxwell, et al., 2020). I tillegg trenger nyutdannede å tilegne seg kunnskap om praktiske forhold og systemer i skolen det første året.
Varierende veiledning
Tradisjonelt har støtte til nyutdannede lærere vært gjennomført i form av en-til-en veiledning med en mer erfaren kollega. I henhold til Nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede, nyansatte lærere i barnehage
Gå til medietBehov for støtte?
Nyutdannede grunnskolelærere med mastergrad ga uttrykk for en rekke behov for støtte i arbeidet sitt, eksempelvis hjem-skole-samarbeid, tilpasset opplæring i klasserommet og håndtering av elever med spesielle behov. De nyutdannede uttrykte også behov for å kunne diskutere utfordringer knyttet til relasjoner i klassen, problematferd blant elevene og kunnskap om andre aktører som kunne bidra overfor elever med særskilte behov (Antonsen, Maxwell, et al., 2020). I tillegg trenger nyutdannede å tilegne seg kunnskap om praktiske forhold og systemer i skolen det første året.
Varierende veiledning
Tradisjonelt har støtte til nyutdannede lærere vært gjennomført i form av en-til-en veiledning med en mer erfaren kollega. I henhold til Nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede, nyansatte lærere i barnehage