AddToAny

Hvordan bedre yrkesstarten for lærere

Forskning viser at grunnskolelærere med mastergrad har nye behov for støtte og tilrettelegging både fra veileder, ledere og kolleger i yrkesstarten.
I høst vil ca. 2000 grunnskolelærere fra den nye nasjonale femårige grunnskolelærerutdanningen få sin yrkesstart. Disse nyutdannede har skrevet en mastergradsoppgave og har fagfordypning i to til fire undervisningsfag. Ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet (UiT) ble det i 2010 pilotert en femårig grunnskolelærerutdanning som dannet grunnlag for den nye nasjonale utdanningen. I Relemast-studien (Relevant masterutdanning for grunnskolelærere) har vi intervjuet over 40 lærere etter endt utdanning og etter ett, to, tre og fem år i arbeid som lærer. I denne kronikken formidler vi noen av erfaringene som de nyutdannede lærerne fra UiT har gjort seg. Hensikten er å dele innspill, ideer og refleksjoner med nyutdannede, og med deres kolleger og ledere om hvordan de kan bidra for å lette yrkesstarten som lærer.

Behov for støtte?
Nyutdannede grunnskolelærere med mastergrad ga uttrykk for en rekke behov for støtte i arbeidet sitt, eksempelvis hjem-skole-samarbeid, tilpasset opplæring i klasserommet og håndtering av elever med spesielle behov. De nyutdannede uttrykte også behov for å kunne diskutere utfordringer knyttet til relasjoner i klassen, problematferd blant elevene og kunnskap om andre aktører som kunne bidra overfor elever med særskilte behov (Antonsen, Maxwell, et al., 2020). I tillegg trenger nyutdannede å tilegne seg kunnskap om praktiske forhold og systemer i skolen det første året.

Varierende veiledning
Tradisjonelt har støtte til nyutdannede lærere vært gjennomført i form av en-til-en veiledning med en mer erfaren kollega. I henhold til Nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede, nyansatte lærere i barnehage
Gå til mediet

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt