Samferdsel
09.01.2017
Stortinget vedtok i 2001 Nullvisjonen som basis for norsk trafikksikkerhetspolitikk. Nå har det gått over 15 år, og Norge er fortsatt langt fra å komme i nærheten av null drepte og null skadde i veitrafikken.
Norge har imidlertid hatt en solid nedgang i døden på veiene, fra 560 drepte i 1970 til 117 drepte i 2015 og 135 (foreløpig tall) i 2016.
Les merI 2015 hadde Norge 22,4 trafikkdrepte per million innbyggere lavest i Europa.
Men må vi ofre 115 140 mennesker i året for å ha en effektiv framkommelighet på veiene? Elvik & Høye (2015) har vist at årlig antall drepte på veiene kan reduseres til rundt 60 prosent av dagens nivå, dvs. cirka 75 drepte årlig. Hvorfor gjøres ikke dette?
I prosjektet PROSPECTS 1 ved TØI har vi undersøkt hindringer og muligheter for å redusere drepte og