Skolelederen
17.08.2017
Hvordan påvirker samfunnstendenser og offentlig initierte strategier skolehverdagen?
- Vi må undersøke grundig hva som skjer i klasserommet. Der finnes det en type kunnskap som må formidles. Hensikten med denne boka er å gi en vitenskapelig forankret innsikt i hvordan samfunnstendenser påvirker skolehverdagen og i hvordan offentlig initierte strategier og tiltak omsettes til pedagogisk praksis i skolen, sier førsteamanuensis Bjørg Mari Hannås.
Hannås er redaktør for boka Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet. Hun har fått med seg forskere fra Nord Universitet, campus Bodø, i en mangfoldig samling empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis i forskjellige sammenhenger på både individ- og systemnivå i skolen. - Sikrere kunnskap om konsekvenser og implikasjoner av politisk funderte satsinger og generelle trender i samfunnet kan bidra til et bedre grunnlag for den videre debatt og utvikling av skolen. Hvis utviklingen skal gjøre skolen bedre, må vi undersøke hva som skjer der, påpeker Hannås.
Selv er Hannås førsteamanuensis ved fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet. Hennes spesialfelt er tema knyttet til tilpasset opplæring og spesialpedagogikk. Hun har bidratt med to kapitler i den nevnte boka: Ett om økt lærertetthet og tidlig innstas (sammen med Clara Luckner Strømsvik) og ett om spesialundervisning og spesialpedagogikk.
Hva betyr to-lærer?
Vi tar utgangspunkt i kapittelet om tolærer
Gå til medietHannås er redaktør for boka Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet. Hun har fått med seg forskere fra Nord Universitet, campus Bodø, i en mangfoldig samling empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis i forskjellige sammenhenger på både individ- og systemnivå i skolen. - Sikrere kunnskap om konsekvenser og implikasjoner av politisk funderte satsinger og generelle trender i samfunnet kan bidra til et bedre grunnlag for den videre debatt og utvikling av skolen. Hvis utviklingen skal gjøre skolen bedre, må vi undersøke hva som skjer der, påpeker Hannås.
Selv er Hannås førsteamanuensis ved fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet. Hennes spesialfelt er tema knyttet til tilpasset opplæring og spesialpedagogikk. Hun har bidratt med to kapitler i den nevnte boka: Ett om økt lærertetthet og tidlig innstas (sammen med Clara Luckner Strømsvik) og ett om spesialundervisning og spesialpedagogikk.
Hva betyr to-lærer?
Vi tar utgangspunkt i kapittelet om tolærer