Og når alle fikk den samme maten, trengte ingen å skamme seg over at de ikke hadde med niste eller hadde en «dårlig» matpakke.
Vi har spurt elever og lærere som var med på skolematprosjektet i Agder om deres erfaringer fra gratis skolemat gjennom skoleåret på 6. trinn. Det ble gjort rett etter prosjektslutt i 2015 og ved en langtidsoppfølging fem år etter i 2020.
Elevene fikk et gratis brødmåltid til lunsj hver dag gjennom ett helt år. De fikk grovt brød med pålegg, frukt og grønt i henhold til kostrådene, forsynte seg selv fra felles fat og spiste måltidet sammen.
Gode opplevelser og trivsel
Elevene sier at skolemåltidet ga dem en arena for sosialt felleskap og økte trivselen på skolen, og lærerne fremhever utvikling av sosiale ferdigheter og økt sosial læring. Gjennom å dele et måltid sammen lærte elevene hvordan de skulle oppføre seg ovenfor hverandre, hvordan de pratet høflig til hverandre og tenkte på hverandre når de forsynte seg med mat sånn at det var nok til alle.
Det var viktig at lærere var til stede under måltidet for å lære elevene om bordskikk, oppførsel og matkultur. Om lærerne ønsket det, spiste de sammen med elevene.
Lærerne fortalte at et gratis skolemåltid skapte muligheter for sosial læring som ikke elever tilegner seg i klassetimer og skoledag


































































































