Skolelederen
08.12.2017
Fra «først blant likemenn» til framvekst av lederprofesjon
- Hva gjør skolen god? Jo, det lærerens undervisning. Gode og faglige kompetente lærere betyr mest for de minst privilegerte elevene. Dernest er skoleledernes innsikt i og involvering i skolens kjernevirksomhet et vesentlig bidrag til en god skole. Slik startet professor Jorunn Møller fra ILS ved Universitetet i Oslo sin forelesning på jubileumsseminaret til Skolelederforbundet.
Det er mange forventninger som rettes mot skolen. Når det gjelder skolens kjerne, må en tenke dette i vid forstand. Skolen handler om læringsresultater, men det er også et dannelsesprosjekt og opplæring i demokrati. Videre kan en se skolen som en del av nasjonens sosialpolitikk, som en bærebjelke i kunnskapssamfunnet og en brikke i distriktspolitikken. Den skal bidra til å gi grunnlag for økonomisk utvikling.
Historisk og kulturell kontekst
Grunnskolen startet som et kristent dannelsesprosjekt. Det var i utgangspunktet ikke noe krav til administrativt apparat; lærerne styrte seg selv. - Vi er ei lenke i en historisk utvikling, påpekte Møller.
Tidligere var skolelederen en lærer med tilleggsansvar. - Vi kan se en utvikling fra «primus inter pares», hvor yrkesidentiteten var tett knyttet til lærerarbeid, til en tydelig lederprofesjon med resultatansvar og ansvar for endring og utvikling, sa Møller.
Gå til medietDet er mange forventninger som rettes mot skolen. Når det gjelder skolens kjerne, må en tenke dette i vid forstand. Skolen handler om læringsresultater, men det er også et dannelsesprosjekt og opplæring i demokrati. Videre kan en se skolen som en del av nasjonens sosialpolitikk, som en bærebjelke i kunnskapssamfunnet og en brikke i distriktspolitikken. Den skal bidra til å gi grunnlag for økonomisk utvikling.
Historisk og kulturell kontekst
Grunnskolen startet som et kristent dannelsesprosjekt. Det var i utgangspunktet ikke noe krav til administrativt apparat; lærerne styrte seg selv. - Vi er ei lenke i en historisk utvikling, påpekte Møller.
Tidligere var skolelederen en lærer med tilleggsansvar. - Vi kan se en utvikling fra «primus inter pares», hvor yrkesidentiteten var tett knyttet til lærerarbeid, til en tydelig lederprofesjon med resultatansvar og ansvar for endring og utvikling, sa Møller.


































































































