AddToAny

Historisk utvikling av lederrollen

Historisk utvikling av lederrollen
Fra «først blant likemenn» til framvekst av lederprofesjon
- Hva gjør skolen god? Jo, det lærerens undervisning. Gode og faglige kompetente lærere betyr mest for de minst privilegerte elevene. Dernest er skoleledernes innsikt i og involvering i skolens kjernevirksomhet et vesentlig bidrag til en god skole. Slik startet professor Jorunn Møller fra ILS ved Universitetet i Oslo sin forelesning på jubileumsseminaret til Skolelederforbundet.
Det er mange forventninger som rettes mot skolen. Når det gjelder skolens kjerne, må en tenke dette i vid forstand. Skolen handler om læringsresultater, men det er også et dannelsesprosjekt og opplæring i demokrati. Videre kan en se skolen som en del av nasjonens sosialpolitikk, som en bærebjelke i kunnskapssamfunnet og en brikke i distriktspolitikken. Den skal bidra til å gi grunnlag for økonomisk utvikling.

Historisk og kulturell kontekst
Grunnskolen startet som et kristent dannelsesprosjekt. Det var i utgangspunktet ikke noe krav til administrativt apparat; lærerne styrte seg selv. - Vi er ei lenke i en historisk utvikling, påpekte Møller.
Tidligere var skolelederen en lærer med tilleggsansvar. - Vi kan se en utvikling fra «primus inter pares», hvor yrkesidentiteten var tett knyttet til lærerarbeid, til en tydelig lederprofesjon med resultatansvar og ansvar for endring og utvikling, sa Møller.
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt