Våre Veger
28.09.2016
Den 223 år gamle Kongevegen fra Lærdal over Filefjell framstår i ny prakt etter sju år med hardt arbeid der det tyngste er gjort med håndmakt. En stolt vegdirektør Terje Moe Gustavsen hadde æren av å klippe snora i foten til spektakulære Vindhella for å markere restaureringen av det ærverdige anlegget.
− Kongevegen over Filefjell består av i alt ti mil med vandreveg. Å sette i stand en slik lang strekning er et prosjekt som aldri blir ferdig. Veger er levende kulturminner som endrer seg hele tiden, men nå er vi kommet så langt at det var på tide med snorklipping, sier prosjektleder Jan Adriansen, Statens vegvesen, region vest. Men det skal også restaureres neste år.
Forfall År med forfall hadde gjort at naturen hadde tatt tilbake deler av Kongevegen. Men nå, etter sju års arbeid år og rundt 20 millioner kroner, er forfallet stoppet og den gamle og viktige ferdselsåren Kongevegen kan brukes igjen. Sherpaer fra Nepal har brukt 20.000 timer på å bygge opp sammenraste murer med håndmakt.
Jobben med restaureringen ble lagt ut på konkurranse to ganger, og flere entreprenører meldte sin interesse. Men det viste seg raskt at ingen andre enn sherpaene hadde kompetanse og kapasitet til å klare oppdraget.
− Å jobbe med håndtørrmuring i en liten periode eller sitte i en maskin og gjøre jobben er en ting. Her måtte alt gjøres for hånd uten bruk av moderne kjøretøy
Gå til medietForfall År med forfall hadde gjort at naturen hadde tatt tilbake deler av Kongevegen. Men nå, etter sju års arbeid år og rundt 20 millioner kroner, er forfallet stoppet og den gamle og viktige ferdselsåren Kongevegen kan brukes igjen. Sherpaer fra Nepal har brukt 20.000 timer på å bygge opp sammenraste murer med håndmakt.
Jobben med restaureringen ble lagt ut på konkurranse to ganger, og flere entreprenører meldte sin interesse. Men det viste seg raskt at ingen andre enn sherpaene hadde kompetanse og kapasitet til å klare oppdraget.
− Å jobbe med håndtørrmuring i en liten periode eller sitte i en maskin og gjøre jobben er en ting. Her måtte alt gjøres for hånd uten bruk av moderne kjøretøy