Vanskene kommer gjerne til uttrykk når studentene skal skrive refleksjonsoppgaver og bygge bro mellom praksis og teori, forteller Anne Valen Skisland, dosent og studieprogramleder for masterprogrammet i avansert klinisk allmennsykepleie ved Universitet i Agder (UiA).
- Da strever de, fordi de ikke har forstått innholdet i begrepene. Det er ikke anatomi og fysiologi som er problemet, for slikt kan pugges, og dette er flinke studenter, sier hun.
Utfordringen er kjent ved sykepleierutdanningene, der prosentandelen med norsk som andrespråk er høy. UiA har kartlagt erfaringene sykepleierstudentene gjorde seg i møte med studiespråket, og de har utformet tiltak på bakgrunn av resultatene derfra.
- Svært kompleks språklig kompetanse
Ved Høgskulen på Vestlandet har førstelektor Ingrid Gilje Heiberg de siste to årene undervist sykepleierstudenter ved Campus Haugesund i «sykepleienorsk». Kurset er et frivillig tilbud til alle studentene, men det er spesielt myntet på flerspråklige studenter.
«Sykepleienors