AddToAny

Her er årets asfaltko ntrakter

Flere og flere afaltkontrakter får CO2-vekting.
DET BLE ALTSÅ Veidekke som stakk av med brorparten av årets stalige asfaltkontrakter. Vegvesenets Thor Asbjørn Lunaas kommenterer årets konkurranser slik: - Vi kunne ønsket oss flere tilbydere i noen områder, men generelt er vi fornøyd med de tilbudene vi har fått.
Temmelig mange av årets kontrakter har vekting av CO2-utslipp i vurderingen, og det har resultert i at en del kontrakter er det ikke selve den laveste prisen som har vært avgjørende.
- Utslipp av CO2 i kontrakten får betydning for tildeling av kontrakten. Tilbyderen med lavest utslipp av CO2 får ikke tillegg på tilbudsprisen sin, mens de øvrige får et tillegg ut fra differansen på sitt CO2-utslipp i forhold til det laveste. Konkurransesummen er denne differansen multiplisert med 5 kr pr kilo CO2, forklarer Lunaas.
- I egenskapskontraktene vektes CO2 som ovenfor til en konkurransesum. Konkurransesummen deles på den levetiden entreprenøren kan levere til en årskostnad. Tilbyder med lavest årskostnad tildeles kontrakten.
- Og i den siste kontrakten, Hallingdalskontrakten, får entreprenøren fradrag i tilbudssummen ut fra klimaog kvalitetsforbedrende tiltak han gjør under gjennomføring av kontrakten. Det gir en ny konkurransesum, sier Lunaas.
Asfaltkontrakter 2022
Kontrakter med vekting av utslipp CO2 KONTRAKT

KONTRAKT KONTRAKT KONTRAKT
TILBUDSSUM KONKURRANSESUM

EUROPA- OG RIKSVEIER I TIDLIGERE TELEMARK NR. 2
NCC Peab
Veidekke
21 596 23 645 22 298

RINGERIKE, MODUM, HOLE, BÆRUM
NCC Skanska Peab
Veidekke
33 330 33 022 34 157 33 803

50 415 50 993 50 053 63 046

STOR-OSLO
NCC
Skanska Peab Veide
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

UTGANGSPUNKTET FOR DENNE artikkelen er min egen subjektive opplevelse, og veien bildene stammer fra er ikke tilfeldig valgt.
Våre Veger 09.06.2022
I 2024 får sambandet Eidsdal-Linge nye utslippsfrie ferger med kapasitet på 80 personbilenheter, mot dagens ferger med en kapasitet på 35 personbilenheter. Det krever større fergekaier.
Våre Veger 09.06.2022
Statens vegvesens nye håndbok N500 Vegtunneler øker fokuset på trafikksikkerhet inne i tunneler. Men kan Vegvesenet likevel lære noe av andre europeiske land?
Våre Veger 09.06.2022
Våre Veger 09.06.2022
Firmaet mente Vegvesenets krav til sikringsboltene i tunnelprosjektet manglet faglig forankring. Kofa fant at Vegvesenet ikke har gjort noe feil.
Våre Veger 09.06.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt