Våre Veger
03.05.2022
Som vi alle vet skal klimagassutslippene reduseres med 40 prosent ved bygging av vei, og 50 prosent ved drift og vedlikehold av veinettet innen 2030. Det vises allerede stor vilje og evne i bransjen til å nå disse målene - både fra byggherrene og entreprenørene.
MEN, HENGER KONTRAKTENE med på utviklingen? Mye av debatten har dreid seg om entreprisekontraktene for bygging, men dette er like viktig i driftskontrakter som går over mange år.
Klima i standardkontraktene
Klima er et tema som har fått en stadig mer fremtredende rolle i forbindelse med bygging, rehabilitering og drift av veier og veianlegg. For eksempel stiller flere av de store byggherrene, som Statens vegvesen, krav om at entreprenøren leverer et forpliktende klimagassbudsjett, miljødeklarasjon (EPD) og klimagassregnskap.
Utviklingen på dette området har i stor grad vært drevet frem av bransjen selv. Standardkontraktene stiller ingen krav knyttet til klima eller miljø ved gjennomføringen av prosjekter utover at lover og regler skal følges. På dette området er standardkontraktene på god vei til å bli utdater
Gå til medietKlima i standardkontraktene
Klima er et tema som har fått en stadig mer fremtredende rolle i forbindelse med bygging, rehabilitering og drift av veier og veianlegg. For eksempel stiller flere av de store byggherrene, som Statens vegvesen, krav om at entreprenøren leverer et forpliktende klimagassbudsjett, miljødeklarasjon (EPD) og klimagassregnskap.
Utviklingen på dette området har i stor grad vært drevet frem av bransjen selv. Standardkontraktene stiller ingen krav knyttet til klima eller miljø ved gjennomføringen av prosjekter utover at lover og regler skal følges. På dette området er standardkontraktene på god vei til å bli utdater