Helsefagarbeideren
23.11.2016
Ungdom på helsefag i videregående skole ser på faget som et midlertidig stopp på vei til høyere utdanning. Bare en av seks blir værende.
NM i helsefag er vel overstått. I Bergen fikk vi se det ypperste av fremtidens helsefagarbeidere, eller gjorde vi egentlig det? En stor andel av konkurransedeltakerne planlegger å ta andre profesjonsutdanninger. Flere kommer i stedet til å bli det ypperste av fremtidens sykepleiere og vernepleiere. De flinke ungdommene under NM skiller seg lite fra medelever i videregående skole, og det er ingen nyhet at helsefagutdanningen lekker.
Undersøkelser gjennomført for noen år tilbake viste at flertallet av elevene på helsefag velger å ta et år med påbygning for å få studiekompetanse til høyskoler og universitet. Det er grunn til å tro at bildet ser ganske likt ut i dag.
Hopper av før fagbrev
Lekkasjen er størst mellom det andre og tredje året på videregående der over halvparten av elevene hopper av. I følge en undersøkelse fra 2012 går bare en av tre ut i lære. Og av disse planla rundt halvparten å bli værende i yrket. * Det vil si at bare en av seks oppfyller målene med utdanningen og blir yrkesaktive helsefagarbeidere.
Elna Irene Skorpen er faglærer i helsefag ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen. Hun fortviler over at elever hopper av før utdanningen er ferdig.
- De fleste velger ikke å ta læreplass i helsearbeiderfag etter VG2. På det meste har vi fått fem elever ut i lære. Resten tar allmennpåbygg.
Samtidig er det høye faglige krav på allmennpåbygg og strykprosenten er høy, noe som fører til at mange stryker, eller får problemer med å søke seg inn på det studiet de ønsker etterpå. En del står igjen uten verken fagbrev eller studiekompetanse etter tre år på skolebenken.
- Jeg synes det er trist. Som faglærer prøver jeg å påvirke alle til å gjennomføre læretiden, ta fagbrev og heller utvikle seg derifra. Det er en stor fordel å ha et fagbrev i bunnen som ballast. Da kan man jobbe som fagarbeider i helsesektoren mens man studerer videre. En annen mulighet er å gå videre på fagskole når lærlingene har fått fagbrev som helsefagarbeider. Det snakker vi også med elevene om.
Læreplass mindre problem
Alle elever på Nordahl Grieg som ønsker å gå i lære har fått læreplass. Heller ikke på landsbasis er mangel på læreplasser hovedforklaringen på hvorfor elever hopper av.
Årsakene til at utdanningen lekker som en sil er mange og sammensatte. Noen har rett og slett havnet på feil hylle, andre kan ha familie og venner som snakker varmt om å ta høyere utdanning. En del mener en fagarbeiderutdanning begrenser arbeidsoppgav
Gå til medietUndersøkelser gjennomført for noen år tilbake viste at flertallet av elevene på helsefag velger å ta et år med påbygning for å få studiekompetanse til høyskoler og universitet. Det er grunn til å tro at bildet ser ganske likt ut i dag.
Hopper av før fagbrev
Lekkasjen er størst mellom det andre og tredje året på videregående der over halvparten av elevene hopper av. I følge en undersøkelse fra 2012 går bare en av tre ut i lære. Og av disse planla rundt halvparten å bli værende i yrket. * Det vil si at bare en av seks oppfyller målene med utdanningen og blir yrkesaktive helsefagarbeidere.
Elna Irene Skorpen er faglærer i helsefag ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen. Hun fortviler over at elever hopper av før utdanningen er ferdig.
- De fleste velger ikke å ta læreplass i helsearbeiderfag etter VG2. På det meste har vi fått fem elever ut i lære. Resten tar allmennpåbygg.
Samtidig er det høye faglige krav på allmennpåbygg og strykprosenten er høy, noe som fører til at mange stryker, eller får problemer med å søke seg inn på det studiet de ønsker etterpå. En del står igjen uten verken fagbrev eller studiekompetanse etter tre år på skolebenken.
- Jeg synes det er trist. Som faglærer prøver jeg å påvirke alle til å gjennomføre læretiden, ta fagbrev og heller utvikle seg derifra. Det er en stor fordel å ha et fagbrev i bunnen som ballast. Da kan man jobbe som fagarbeider i helsesektoren mens man studerer videre. En annen mulighet er å gå videre på fagskole når lærlingene har fått fagbrev som helsefagarbeider. Det snakker vi også med elevene om.
Læreplass mindre problem
Alle elever på Nordahl Grieg som ønsker å gå i lære har fått læreplass. Heller ikke på landsbasis er mangel på læreplasser hovedforklaringen på hvorfor elever hopper av.
Årsakene til at utdanningen lekker som en sil er mange og sammensatte. Noen har rett og slett havnet på feil hylle, andre kan ha familie og venner som snakker varmt om å ta høyere utdanning. En del mener en fagarbeiderutdanning begrenser arbeidsoppgav