Våre Veger
21.05.2020
Hvilke kurver skaper ulykker, og hva betyr utformingen av kurvene for ulykkesrisikoen? Disse spørsmålene lurte Espen Strandvik Haugvik på. Resultatet er en rapport der over 63.000 kurver på Østlandet er analysert.
- Etter å ha jobbet med ulykkesanalyse og trafikksikkerhetsoppgaver så jeg et behov for å finne en metode som kunne brukes for å finne effektive tiltak mot utforkjøringsulykker på lavtrafikkert vegnett, forteller Espen Strandvik Haugvik, som gjennomførte prosjektet da han var ansatt i Statens vegvesen. I dag jobber han med samme fagfelt i Innlandet fylkeskommune.
- For det lavtrafikkerte vegnettet er det ofte vanskelig å argumentere for tiltak mot ulykker fordi utstrekningen er stor og risiko per meter veg er mindre enn på veger med mye trafikk. De fleste ulykkene på lavtrafikkert vegnett er utforkjøringsulykker, og når vi plotter ulykkene inn i kart ser vi at de skjer nær sagt over alt. Det kan med andre ord se ut til at det er tilfeldig hvor disse ulykkene skjer.
- Som medlem i Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Region øst i åtte år har jeg sett mange utforkjøringsulykker på lavtrafikkerte veger i hele regionen, men vi ser at det ikke er helt tilfeldig hvor disse ulykkene skjer. De skjer ofte på steder der vegutformingen er utfordrende. Vegutformingen blir vanligvis først utfordrende i kombinasjon med risikoadferd av trafikanten, forteller Strandvik Haugvik.
Enorme datamengder i bunn
Arbeidet munnet ut i rapporten «Risikokurver» (nr 171 i Statens vegvesens rapporter), og er basert på analyser av a
Gå til mediet- For det lavtrafikkerte vegnettet er det ofte vanskelig å argumentere for tiltak mot ulykker fordi utstrekningen er stor og risiko per meter veg er mindre enn på veger med mye trafikk. De fleste ulykkene på lavtrafikkert vegnett er utforkjøringsulykker, og når vi plotter ulykkene inn i kart ser vi at de skjer nær sagt over alt. Det kan med andre ord se ut til at det er tilfeldig hvor disse ulykkene skjer.
- Som medlem i Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Region øst i åtte år har jeg sett mange utforkjøringsulykker på lavtrafikkerte veger i hele regionen, men vi ser at det ikke er helt tilfeldig hvor disse ulykkene skjer. De skjer ofte på steder der vegutformingen er utfordrende. Vegutformingen blir vanligvis først utfordrende i kombinasjon med risikoadferd av trafikanten, forteller Strandvik Haugvik.
Enorme datamengder i bunn
Arbeidet munnet ut i rapporten «Risikokurver» (nr 171 i Statens vegvesens rapporter), og er basert på analyser av a