AddToAny

Har ulykkesrangert 63.000 kurver på Østlandet

Har ulykkesrangert 63.000 kurver på Østlandet
Hvilke kurver skaper ulykker, og hva betyr utformingen av kurvene for ulykkesrisikoen? Disse spørsmålene lurte Espen Strandvik Haugvik på. Resultatet er en rapport der over 63.000 kurver på Østlandet er analysert.
- Etter å ha jobbet med ulykkesanalyse og trafikksikkerhetsoppgaver så jeg et behov for å finne en metode som kunne brukes for å finne effektive tiltak mot utforkjøringsulykker på lavtrafikkert vegnett, forteller Espen Strandvik Haugvik, som gjennomførte prosjektet da han var ansatt i Statens vegvesen. I dag jobber han med samme fagfelt i Innlandet fylkeskommune.
- For det lavtrafikkerte vegnettet er det ofte vanskelig å argumentere for tiltak mot ulykker fordi utstrekningen er stor og risiko per meter veg er mindre enn på veger med mye trafikk. De fleste ulykkene på lavtrafikkert vegnett er utforkjøringsulykker, og når vi plotter ulykkene inn i kart ser vi at de skjer nær sagt over alt. Det kan med andre ord se ut til at det er tilfeldig hvor disse ulykkene skjer.
- Som medlem i Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Region øst i åtte år har jeg sett mange utforkjøringsulykker på lavtrafikkerte veger i hele regionen, men vi ser at det ikke er helt tilfeldig hvor disse ulykkene skjer. De skjer ofte på steder der vegutformingen er utfordrende. Vegutformingen blir vanligvis først utfordrende i kombinasjon med risikoadferd av trafikanten, forteller Strandvik Haugvik.

Enorme datamengder i bunn
Arbeidet munnet ut i rapporten «Risikokurver» (nr 171 i Statens vegvesens rapporter), og er basert på analyser av a
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Inge Davik er neppe enig i at det er et scenario.
Våre Veger 21.05.2020
I 2018 skrev Våre Veger om at 400 volt kunne bli ny standard for LED-belysning på vegene.
Våre Veger 21.05.2020
Oslo bruker mye penger på å ruste opp gater og veger. Flere prosjekter blir ferdige i år.
Våre Veger 21.05.2020
Høyspent gangog sykkelveg
Våre Veger 21.05.2020
Når Hesselberg er i ferd med å sluttføre sitt nye hovedkontor rett ved E6 på Lindeberg nord for Oslo, er det ikke hvilke som helst maskiner som tillates brukt.
Våre Veger 21.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt