AddToAny

Har ulykkesrangert 63.000 kurver på Østlandet

Har ulykkesrangert 63.000 kurver på Østlandet
Hvilke kurver skaper ulykker, og hva betyr utformingen av kurvene for ulykkesrisikoen? Disse spørsmålene lurte Espen Strandvik Haugvik på. Resultatet er en rapport der over 63.000 kurver på Østlandet er analysert.
- Etter å ha jobbet med ulykkesanalyse og trafikksikkerhetsoppgaver så jeg et behov for å finne en metode som kunne brukes for å finne effektive tiltak mot utforkjøringsulykker på lavtrafikkert vegnett, forteller Espen Strandvik Haugvik, som gjennomførte prosjektet da han var ansatt i Statens vegvesen. I dag jobber han med samme fagfelt i Innlandet fylkeskommune.
- For det lavtrafikkerte vegnettet er det ofte vanskelig å argumentere for tiltak mot ulykker fordi utstrekningen er stor og risiko per meter veg er mindre enn på veger med mye trafikk. De fleste ulykkene på lavtrafikkert vegnett er utforkjøringsulykker, og når vi plotter ulykkene inn i kart ser vi at de skjer nær sagt over alt. Det kan med andre ord se ut til at det er tilfeldig hvor disse ulykkene skjer.
- Som medlem i Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Region øst i åtte år har jeg sett mange utforkjøringsulykker på lavtrafikkerte veger i hele regionen, men vi ser at det ikke er helt tilfeldig hvor disse ulykkene skjer. De skjer ofte på steder der vegutformingen er utfordrende. Vegutformingen blir vanligvis først utfordrende i kombinasjon med risikoadferd av trafikanten, forteller Strandvik Haugvik.

Enorme datamengder i bunn
Arbeidet munnet ut i rapporten «Risikokurver» (nr 171 i Statens vegvesens rapporter), og er basert på analyser av a
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt