Gravplassen
02.10.2020
Koronapandemien har snudd opp ned på samfunnet, og gitt store konsekvenser for de fleste. Også for de som jobber på og med gravplassene. En spørrerunde gir et innblikk i hvordan pandemien takles rundt om i landet.
Elin Marit Andgard
Kyrkjeverge, Dovre
1) Meir fokus på HMS, reinhald, rutiner og informasjon til brukere av kyrkja. Planlegging av bruk/tid/ressurser og opplæring av ansatte og frivillige. Vi har også bistått med digitale alternative tilbud.
2) Meir reinhald. Mindre opne kyrkjer i sommer.
3) Syns det har gått greit, men det har tatt tid for alle ansatte. Eksempelvis deltakerlister ved gravferd (som pårørende fører og leverer). Reinhald, håndhygiene, bruk av kyrkje og tidligere stengte kontor.
1) Hvordan har koronapandemien påvirket din arbeidssituasjon?
2) Har dere gjort omprioriteringer som følge av pandemien? I tilfelle hva slags omprioriteringer?
3) Hvordan har din forvaltning taklet utfordringene? Konkretiser gjerne hva som er gjort.
Edvar Kalstø
Arbeidsleder, kirkegård, Karmøy
1) Opplæring av sommervikar i smittevern på arbeidsplassen. Ikke passasjerer i biler. Ellers ikke så mye, men desinfeksjon av forskjellig utstyr som for eksempel senkeapparat.
2) Nei.
3) Utdeling av desinfeksjonsmiddel. Utdeling av veileder for hvordan vi må forholde oss til smitte, og behandling av kister etter dødsfall forårsaket av korona. Ellers har det meste fungert ganske greit.
Bjarnhild Grete Høgset
Ålesund
1) Jeg har gått inn i turnus på krematoriet. Det er innført nye hygienerutiner både i arbeidsbiler og på spiserom. Vi fikk noen utfordringer med å frakte sommervikarer fra gravplass til gravplass, med mindre personer i hver bil.
2) Ja. Turnusordning på krematoriet. Vi er nå tre personer som er på krematoriet, én uke hver.
3) Bra. Menighetene og servicekontoret har hatt anledning til hjemmekontor. Servicekontoret stengte for besøk av publikum, og vi delte lunsjen i to bolker.
Alle aktiviteter i menighetene stoppet. Utestyrken (gravplassarbeiderne) stengte for besøk av publikum i driftsavdelinger og krematoriet. Vi har to pauserom, og delte oss i fire og fire ved pauser.
Hygieneartikler i driftsbygning og biler. Det ble holdt god avstand til pårørende ved urnenedsettelser og jordgraver.
Erlend Aa
Leder, Moholt kirkegård
1) Ikke så veldig mye. Naturligvis har det vært en del smitteverntiltak å ta hensyn til.
2) Vi har vært nødt til å innføre desinfisering av gravutstyr, og styrket renholdet generelt.
3) Jeg synes det er taklet meget bra. Det er innført hjemmekontor og mye av møtevirksomhet er gjort via «Teams». Jeg må også berømme god informasjon som en viktig del av det som er gjort.
Les opprinnelig artikkelKyrkjeverge, Dovre
1) Meir fokus på HMS, reinhald, rutiner og informasjon til brukere av kyrkja. Planlegging av bruk/tid/ressurser og opplæring av ansatte og frivillige. Vi har også bistått med digitale alternative tilbud.
2) Meir reinhald. Mindre opne kyrkjer i sommer.
3) Syns det har gått greit, men det har tatt tid for alle ansatte. Eksempelvis deltakerlister ved gravferd (som pårørende fører og leverer). Reinhald, håndhygiene, bruk av kyrkje og tidligere stengte kontor.
1) Hvordan har koronapandemien påvirket din arbeidssituasjon?
2) Har dere gjort omprioriteringer som følge av pandemien? I tilfelle hva slags omprioriteringer?
3) Hvordan har din forvaltning taklet utfordringene? Konkretiser gjerne hva som er gjort.
Edvar Kalstø
Arbeidsleder, kirkegård, Karmøy
1) Opplæring av sommervikar i smittevern på arbeidsplassen. Ikke passasjerer i biler. Ellers ikke så mye, men desinfeksjon av forskjellig utstyr som for eksempel senkeapparat.
2) Nei.
3) Utdeling av desinfeksjonsmiddel. Utdeling av veileder for hvordan vi må forholde oss til smitte, og behandling av kister etter dødsfall forårsaket av korona. Ellers har det meste fungert ganske greit.
Bjarnhild Grete Høgset
Ålesund
1) Jeg har gått inn i turnus på krematoriet. Det er innført nye hygienerutiner både i arbeidsbiler og på spiserom. Vi fikk noen utfordringer med å frakte sommervikarer fra gravplass til gravplass, med mindre personer i hver bil.
2) Ja. Turnusordning på krematoriet. Vi er nå tre personer som er på krematoriet, én uke hver.
3) Bra. Menighetene og servicekontoret har hatt anledning til hjemmekontor. Servicekontoret stengte for besøk av publikum, og vi delte lunsjen i to bolker.
Alle aktiviteter i menighetene stoppet. Utestyrken (gravplassarbeiderne) stengte for besøk av publikum i driftsavdelinger og krematoriet. Vi har to pauserom, og delte oss i fire og fire ved pauser.
Hygieneartikler i driftsbygning og biler. Det ble holdt god avstand til pårørende ved urnenedsettelser og jordgraver.
Erlend Aa
Leder, Moholt kirkegård
1) Ikke så veldig mye. Naturligvis har det vært en del smitteverntiltak å ta hensyn til.
2) Vi har vært nødt til å innføre desinfisering av gravutstyr, og styrket renholdet generelt.
3) Jeg synes det er taklet meget bra. Det er innført hjemmekontor og mye av møtevirksomhet er gjort via «Teams». Jeg må også berømme god informasjon som en viktig del av det som er gjort.