AddToAny

Høyspent gang- og sykkelveg

Høyspent gang- og sykkelveg
Hvalerfolkets oppgraderte fastlandsforbindelse er en spesiell utfordring for anleggsarbeiderne. Nye høyspentledninger skal legges i traseen, mens maskinene må passe seg for de gamle luftledningene. Og trafikken suser forbi.
- Dette er kanskje ikke en så stor jobb reint prismessig, men den byr på noen uvanlige utfordringer, sier Trond Vegard Hansen til Våre Veger på Hvaler. Han er prosjektleder i anleggsfirmaet Park & Anlegg, som har hovedentreprisen med å anlegge den 2,7 kilometer lange gang- og sykkelvegen ved siden av Fastlandsvegen mellom Håholmen rett etter den store Hvalerbrua, fram til Vesterøy.
Fastlandsvegen, som mange også kaller Hvalerporten, er Østlandets vakre svar på Atlanterhavsvegen. Lik sin langt mer berømte «søster» på Nordvestlandet, snor den seg mykt over solide steinfyllinger fra holme til holme, fra skjær til skjær, ut mot øyriket. Men den er kortere, og har ikke det samme sinte vinterhavet som krafser mot steinfyllingene. Også ytre Oslofjord kan ha sine heftige vinternetter, men ikke i samme grad som i vest. Hvalerporten ligger dessuten litt i le, der holmer og småøyer tar av for det meste av bølger og vær.

Ferdig fundamentering
Våre Veger besøker veganlegget en snau uke før tidsvinduet for fyllingsarbeidet i sjøen formelt må være avsluttet. Det er ikke noe problem, så å si all nødvendig fundamentering mellom de mange små holmene og skjærene langs traseen er nå utført.
- Vi er pålagt å være forsiktige med ålegresset, det er viktig for at fisken skal ha et sted å gyte, opplyser Hansen.
Ålegresset, som ikke er noen gressart men en helt egen klasse sjøplanter, ble i tidligere tider puttet i madrasser fordi det holdt loppene borte, i tillegg til at det brukt som isolasjonsmateriale i hus. Disse marine «gressengene» danner et skjørt, men svært viktig habitat for alt marint dyreliv i de grunne områdene. Derfor er det lagt strenge restriksjoner på hva som er tillatt av anleggsvirksomhet i sjøen, o
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Statens vegvesen deler opp utbyggingen av E39 Ålesund-Molde i flere mindre, og noen store, kontrakter.
Våre Veger 30.06.2021
... drifte disse «gavene» ..."
Våre Veger 30.06.2021
Det har tatt tid å avklare vegvalgene, men nå skal Tromsø endelig komme i gang med to store, etterlengtede bruprosjekter.
Våre Veger 30.06.2021
Entreprenøren Bertelsen & Garpestad har vunnet anbudskonkurransen om å bygge ny E39 mellom Lønset og Hjelset i Molde kommune.
Våre Veger 30.06.2021
meter ny gang- og sykkelveg skal bygges på kvikkleire ved Larvik.
Våre Veger 30.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt