Utdanning
02.09.2016
Sissel Andrea Rostøl Bakken syns det burde være like naturlig å ha en skoletime om sex og samliv som en time om geografi.
Når bør seksualundervisningen starte?
På stellebordet. Det er merkelig at alle kroppsdeler har navn, unntatt dem mellom navlen og lårene. Og vi kaller det seksualitetsundervisning, et begrep som er bredere enn seksualundervisning og omfatter flere temaer. Hvordan skal et barn kunne beskrive hva som er greit eller ikke greit når det ikke har fått ord å bruke om sine kroppsdeler? Har vi negative holdninger til kropp og seksualitet, bør vi tenke på hvordan vi ikke skal overføre dette til barna.
Er det skolens oppgave å lære unge om sex og samliv?
Ja, det også. Det skulle vært like naturlig å ha en skoletime om sex og s
Gå til medietPå stellebordet. Det er merkelig at alle kroppsdeler har navn, unntatt dem mellom navlen og lårene. Og vi kaller det seksualitetsundervisning, et begrep som er bredere enn seksualundervisning og omfatter flere temaer. Hvordan skal et barn kunne beskrive hva som er greit eller ikke greit når det ikke har fått ord å bruke om sine kroppsdeler? Har vi negative holdninger til kropp og seksualitet, bør vi tenke på hvordan vi ikke skal overføre dette til barna.
Er det skolens oppgave å lære unge om sex og samliv?
Ja, det også. Det skulle vært like naturlig å ha en skoletime om sex og s