AddToAny

Håndteringen av tunnelmassene kan bli avgjørende

Håndteringen av tunnelmassene kan bli avgjørende
Drivingen av de ni tunellene på Hålogalandsvegen vil gi et netto masseoverskudd på en million kubikkmeter. Prosjektlederen tror god massehåndtering blir et av elementene som kan være avgjørende for hvem som vinner OPS-kontrakten.
Med en prislapp rundt 8,9 milliarder kroner er Hålogalandsvegen fra Langvassbukt til Tjeldsundbrua Nord-Norges hittil største enkeltstående vegprosjekt.
Reguleringsplanen legger til rette for nybygging eller renovering av til sammen 148 kilometer veg. Foreløpig har Stortinget gjennom Nasjonal transportplan vedtatt å bygge 83 kilometer av prosjektet. Oppgraderingen vil bety en ny hverdag for trafikantene fra Lofoten og Vesterålen som skal innover mot Harstad, regionflyplassen på Evenes eller videre mot E6 i Bjerkvik.
Dagens E10 er smal og har dårlig kurvatur med framkommelighetsproblemer enkelte steder vinterstid. Vegen passerer også gjennom mye tettbebyggelse, med redusert hastighet som konsekvens. Den nye vegen vil krysse gjennom fjell og i terrenget over bebyggelsen, slik at det ligger til rette for 90-sone hele vegen inn mot Tjeldsundbrua.
Prosjektet korter ned kjøreavstanden fra Sortland til Tjeldsundbrua med 27 kilometer, og hele 40 minutters redusert reisetid.

Kutter farepartier
Den lengste av de ni tunnelene blir 9,6 kilometer, fra Kanstadbotn til Fiskefjord. Denne kutter
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt