Våre Veger
16.04.2020
Drivingen av de ni tunellene på Hålogalandsvegen vil gi et netto masseoverskudd på en million kubikkmeter. Prosjektlederen tror god massehåndtering blir et av elementene som kan være avgjørende for hvem som vinner OPS-kontrakten.
Med en prislapp rundt 8,9 milliarder kroner er Hålogalandsvegen fra Langvassbukt til Tjeldsundbrua Nord-Norges hittil største enkeltstående vegprosjekt.
Reguleringsplanen legger til rette for nybygging eller renovering av til sammen 148 kilometer veg. Foreløpig har Stortinget gjennom Nasjonal transportplan vedtatt å bygge 83 kilometer av prosjektet. Oppgraderingen vil bety en ny hverdag for trafikantene fra Lofoten og Vesterålen som skal innover mot Harstad, regionflyplassen på Evenes eller videre mot E6 i Bjerkvik.
Dagens E10 er smal og har dårlig kurvatur med framkommelighetsproblemer enkelte steder vinterstid. Vegen passerer også gjennom mye tettbebyggelse, med redusert hastighet som konsekvens. Den nye vegen vil krysse gjennom fjell og i terrenget over bebyggelsen, slik at det ligger til rette for 90-sone hele vegen inn mot Tjeldsundbrua.
Prosjektet korter ned kjøreavstanden fra Sortland til Tjeldsundbrua med 27 kilometer, og hele 40 minutters redusert reisetid.
Kutter farepartier
Den lengste av de ni tunnelene blir 9,6 kilometer, fra Kanstadbotn til Fiskefjord. Denne kutter
Gå til medietReguleringsplanen legger til rette for nybygging eller renovering av til sammen 148 kilometer veg. Foreløpig har Stortinget gjennom Nasjonal transportplan vedtatt å bygge 83 kilometer av prosjektet. Oppgraderingen vil bety en ny hverdag for trafikantene fra Lofoten og Vesterålen som skal innover mot Harstad, regionflyplassen på Evenes eller videre mot E6 i Bjerkvik.
Dagens E10 er smal og har dårlig kurvatur med framkommelighetsproblemer enkelte steder vinterstid. Vegen passerer også gjennom mye tettbebyggelse, med redusert hastighet som konsekvens. Den nye vegen vil krysse gjennom fjell og i terrenget over bebyggelsen, slik at det ligger til rette for 90-sone hele vegen inn mot Tjeldsundbrua.
Prosjektet korter ned kjøreavstanden fra Sortland til Tjeldsundbrua med 27 kilometer, og hele 40 minutters redusert reisetid.
Kutter farepartier
Den lengste av de ni tunnelene blir 9,6 kilometer, fra Kanstadbotn til Fiskefjord. Denne kutter