AddToAny

Grønn markedsføringsledelse

ER DET blitt slik at man er mer opptatt av korrekte holdninger og symboler for å redde klima og bærekraft enn faktisk å gjøre noe med det?
Mange er kanskje lei av å lytte til at klima er mer et spørsmål om moral og symboler enn en aktiv handling? I en forskningsartikkel fant vi nemlig at den symbolske og nedlatende pekefingermoralismen kan få motsatte effekter enn det vi faktisk ønsker å oppnå (Biong mfl., 2010). Vi ser også at mange sprer dystopier som skaper frykt og frustrasjon rundt kommende klimaendringer. Dette fører til apati - det motsatte av det entreprenørskapet vi nå trenger for å fikse klimaforandringene.
Noen hevder at bærekraft bare er en form for opportunisme for å tilegne seg makt og ressurser. Vi ser stadig at det beste presenteres som det godes verste fiende. Det er en lang prosess å få til et bærekraftig samfunn. Men akkurat som Roma ikke ble bygget på én dag, vil det å skape bærekraftig endring være en dynamisk prosess der både teknologisk innovasjon og entreprenørskap kan skape positive endringer som kommer alle forbrukere til gode. Vi ønsker bedre produkter og bedre løsninger. Bærekraft er et Kinder-egg som gir oss dette.
I den nye boken Grønn markedsføringsledelse - om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring
er mitt mål å gi redskaper til de virkelige aktivistene som har kapasitet og kunnskap til å gjennomføre det grønne skiftet - nemlig ledere i næringslivet, organisasjoner og forvaltning. Næringslivets oppgave blir da å skape bedre produkter som forbrukerne vil ha. Grunnen til at Tesla har de mest lojale kundene, er jo nettopp at Teslakundene er mer tilfredse enn andre bilkjøpere. Dette er de fordi bilen har en raskere akselerasjon, bedre trygghet, flottere design, lavere støynivå, mindre utslipp og bedre kjøreegenskaper enn andre biler i samme klasse. Både akselerasjon og forbruk er direkte konsekvenser av en bærekraftig teknologi. Tesla-gründer Elon Musk sier at elektriske biler må se spennende ut, slik at kundene virkelig ønsker dem, og ikke bare kjøper dem fordi de må eller bør. For at næringslivet skal lyktes med det grønne skiftet, trenger moderne ledere å knekke Musks Kinder-egg ved bruk av verktøy som blant annet:

• grønne delingsøkonomi-modeller for økt bærekraft
• nudgi
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

NYLIG GJORDE vi en kartlegging der vi spurte om hvorfor dere er medlemmer i Econa, hva dere synes om foreningen, og hvilke behov dere ønsker at vi skal dekke.
Magma 29.10.2019
INTRODUKSJON
Magma 29.10.2019
Åtte av ti aspirerende økonomer ønsker å bli ledere, og mest av alt vil de jobbe i Nordea. Ingen av de store revisjons- og konsulenthusene står på ti-på-topp-listen.
Magma 29.10.2019
Fra etableringen i 1905 har Hydro vært gjennom store endringer, og har produsert alt fra gjødsel til sjokolade, laks, magnesium, olje og gass og i dag - aluminium. Hovedkontoret ligger fremdeles i Norge. Men med årene har selskapet spredt sine 35 000 ansatte ut over 40 ulike land, og i dag leder Hilde Merete Aasheim et globalt konsern.
Magma 29.10.2019
- Det ser ut som både arbeidsgivere og de ansatte selv er mer positive til å jobbe lenger og holde seg oppdatert, sier administrerende direktør i Econa, Nina Riibe.
Magma 29.10.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt