AddToAny

Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategier - Samferdsel

Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategier - Samferdsel
Klimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt.
Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.

«Det eneste som virkelig kan monne, uten nødvendigvis å medføre uoverkommelige kostnader, er endringer i kjøretøyenes framdriftsteknologi og drivstoff», skriver Lasse Fridstrøm. Foto: Hans Hekneby Reinertsen. Klimagassutslippene fra norske mobile kilder i 2016 var, ifølge landets offisielle klimaregnskap (Fig. 1), 16,747 millioner tonn CO 2 -ekvivalenter (mtCO 2 e). Dette utgjør 31 prosent av alle norske klimagassutslipp (53,3 mtCO 2 e) og ca. 60 prosent av alle utslipp i ikke-kvotepliktig sektor.

Fig. 1 Klimagassutslipp fra norske mobile kilder 1990-2016. Kilde: SSB Statistikkbanken kildetabell 08940.

Mobile kilder er mer enn transport. Om vi holder fiskebåter, landbruksmaskiner, anleggsmaskiner og motorredskaper utenfor, kommer vi til at samferdselen i 2016 stod for 13,3 mtCO 2 e, eller 25 prosent. Av dette kom 9,927 mtCO 2 e fra veitrafikk, svarende til 75 prosent av transportutslippene og snaut 19 prosent av alle norske utslipp.

Om vi skal nå våre klimamål, er det maktpåliggende å redusere utslippene fra veitransport. Hvilke strategier kan vi følge for å få dette til?

La oss dekomponere problemet

En nyttig måte å strukturere diskusjonen på kan være å ta utgangspunkt i følgende selvfølgelighet:

CO 2 -utslippet i veitransporten kan med andre ord forstås som et produkt av sju faktorer:

A. Folkemengden

B. Inntekten, målt som bruttonasjonalprodukt (verdiskaping) per innbygger

C. Mobiliteten av personer og gods, dvs. personkm og tonnkm transportert per krone verdiskaping

D. Veitransportandelen, dvs. andel tonnkm og personkm som avvikles på veinettet

E. Omvendt lastfaktor, dvs. motorkjøretøykm per person- og tonnkm

F. Energieffektiviteten, målt i kWh energi per motorkjøretøykm

G. Karbonintensiteten, målt i gram CO 2 -utslipp per kWh anvendt energi

CO 2 -utslippet vil endre seg proporsjonalt med endring i hver enkelt av disse faktorene, gitt at de andre faktorene holdes

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt