Utdanning
05.09.2024
Når ressursene er fordelt, er det lite igjen til de sterke elevene.
Norge har blitt et samfunn som ikke prioriterer skole og kunnskap: Norsk skole er en gjennomsnittsskole tilpasset gjennomsnittselever. Teoretisk sterke elever kommer ofte langt ned på prioriteringslisten i et underfinansiert skolesystem 1).
Tiden er overmoden for å heve kunnskapsnivået i den norske skolen.
Elevundersøkelsen viser at motivasjonen for læring aldri har vært dårligere, og mange elever oppgir at de får for lite utfordringer 2).
Dersom flere elever får utfordringer, kan motivasjonen øke. Det er i dag tilfeldig om skolesterke elever får et tilfredsstillende tilbud med ekstra utfordringer. Lærere har store klasser og mye som konkurrerer om oppmerksomheten. Når re
Gå til medietTiden er overmoden for å heve kunnskapsnivået i den norske skolen.
Elevundersøkelsen viser at motivasjonen for læring aldri har vært dårligere, og mange elever oppgir at de får for lite utfordringer 2).
Dersom flere elever får utfordringer, kan motivasjonen øke. Det er i dag tilfeldig om skolesterke elever får et tilfredsstillende tilbud med ekstra utfordringer. Lærere har store klasser og mye som konkurrerer om oppmerksomheten. Når re