AddToAny

Fulle tømmerlass i Buskerud

Fulle tømmerlass i Buskerud
Transport står for en stor del av næringslivets kostnader. Derfor er det avgjørende at den kan foregå så effektivt som mulig. To av landets over 400 kommuner gjorde noe fantastisk.
-Klassifisering av veier, betyr å bestemme hvor store kjøretøyer og hvor store lass det skal være tillatt å kjøre på hver enkelt veistrekning.

Vogntoglengde, aksellast og totalvekt og er viktige begreper. - Det er hvordan veien er bygd opp, som er avgjørende, sier saksbehandler og ansvarlig for spesialtransporter i Statens vegvesen, region sør, Roger Syvertsen. Derfor har det vært et stort arbeid med klassifiseringen.



- ANSVARET for det offentlige vegnettet er delt mellom staten, fylkeskommunene og kommunene, sier rådgiver i Norges Skogeierforbund, Dag Skjølaas.

Riksveiene er stort sett solide veier som tåler 10 tonns aksellast, og de kan da trafikkeres med 60 tonn tunge tømmervogntog hele året. Det samme gjelder mye av fylkesveinettet. Buskerud er det fylket i landet som har høyest andel fylkesveier med 60 tonn. Hele 89 prosent. Det er f.eks. 22 prosent mer enn skogfylket Hedmark.



KOMMUNEVEIENE ER UTFORDRINGEN. Her er det naturlig nok stor variasjon i standard, men også i hvordan veinettet er klassifisert.

- Noen veier har i enkelte perioder liten bæreevne. Vår jobb er å få kommunene til å klassifisere veinettet slik at transporten kan skje med 60 tonns tømmervogntog i de perioder veinettet tåler det. Det har vært et stort prosjekt på dette, sier Skjølaas. - Sko
Gå til mediet

Flere saker fra SKOG

I juryens begrunnelse heter det at Årets Trästad 2023 har blitt bygd i tre siden den ble grunnlagt. Både bolighus, kirker og herregårder har blitt oppført i treverk.
SKOG 05.12.2023
Vann på avveier koster mye. Et viktig punkt er innløpene, og her har Ivar Seim en løsning som kan gjøre at du sover bedre om natta.
SKOG 05.12.2023
I en verden hvor industrien tenker effektivitet og eierne på aksjekursutvikling, finnes det en liten gjeng entusiaster som nekter å gi slipp på kvalitet og stolthet. Møt et par stykker i Gjerstad.
SKOG 05.12.2023
Til tross for dårligere økonomiske tider, øker stadig prisen du må gi for en skogeiendom i Norge. Skog er en begrenset ressurs og tømmerprisene har steget de siste årene. Det er forventet at prisen på skog vil holde seg eller fortsette å øke i årene framover. Av: Geir Korsvold, Seniorkonsulent, Glommen Mjøsen Skog
SKOG 05.12.2023
Lars Myttings bok «Hel ved» traff noe universelt og grunnleggende. Derfor har den også solgt 600 000 eksemplarer i 16 land.
SKOG 05.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt