Våre Veger
04.05.2017
Farten i vegutbyggingen av Norge vil øke de neste tolv år, heter det i forslaget til ny Nasjonal transportplan. Inkludert bompenger er målet å bruke 667 milliarder kroner på veg i neste tiårsperiode. Historisk høye tall, men som vanlig er det i siste del av planperioden at de store pengene kommer.
I alt er 536 milliarder kroner satt av til vegformål av den totale rammen på 1064 milliarder. Av dette skal bilistene betale rundt 20 prosent - 130 milliarder kroner - i bompenger.
Det gir et årlig gjennomsnitt på 10,9 milliarder kroner. Til sammenligning ble det ifølge Statens vegvesen krevd inn 9,2 milliarder i 2014.
- Det blir en formidabel satsing på vegformål de neste årene, og hele veksten kommer med økte statlige bevilgninger. Bompengeandelen går dermed ned, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da transportplanene ble presentert før påske.
Rekordhøye investeringer
I plandokumentet settes 57 prosent av planrammen av til vegformål.
- Vi legger opp til en ambisiøs plan for det norske vegsystemet. Rekordhøye investeringer vil gi bedre framkommelighet for både personer og gods i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Bygging av riksveger er prioritert, og det er planlagt å bruke 217 milliarder kroner i planperioden. Det vil gi cirka 290 kilometer ny firefeltsveg og 910 kilometer øvrig ny veg i planperioden. Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Nye Veier tar 15 prosent av totalbudsjettet, og ifølge statsråden vil det som følge av kostnadsbesparelser på rundt 20 prosent kunne bygge ut sin portefølje raskere enn på 20 år, slik det opprinnelig var lagt opp til.
Tunnelrehab tar mye av kaka
Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Det omfattende tunnelutbedringsprogrammet som ble satt i gang i 2014 finansieres over underposten fornying, og legger beslag på sju milliarder kroner av planrammen. Det slås i NTP-dokumentet fast at det ikke vil væ
Gå til medietDet gir et årlig gjennomsnitt på 10,9 milliarder kroner. Til sammenligning ble det ifølge Statens vegvesen krevd inn 9,2 milliarder i 2014.
- Det blir en formidabel satsing på vegformål de neste årene, og hele veksten kommer med økte statlige bevilgninger. Bompengeandelen går dermed ned, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da transportplanene ble presentert før påske.
Rekordhøye investeringer
I plandokumentet settes 57 prosent av planrammen av til vegformål.
- Vi legger opp til en ambisiøs plan for det norske vegsystemet. Rekordhøye investeringer vil gi bedre framkommelighet for både personer og gods i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Bygging av riksveger er prioritert, og det er planlagt å bruke 217 milliarder kroner i planperioden. Det vil gi cirka 290 kilometer ny firefeltsveg og 910 kilometer øvrig ny veg i planperioden. Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Nye Veier tar 15 prosent av totalbudsjettet, og ifølge statsråden vil det som følge av kostnadsbesparelser på rundt 20 prosent kunne bygge ut sin portefølje raskere enn på 20 år, slik det opprinnelig var lagt opp til.
Tunnelrehab tar mye av kaka
Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Det omfattende tunnelutbedringsprogrammet som ble satt i gang i 2014 finansieres over underposten fornying, og legger beslag på sju milliarder kroner av planrammen. Det slås i NTP-dokumentet fast at det ikke vil væ


































































































