Våre Veger
04.05.2017
Farten i vegutbyggingen av Norge vil øke de neste tolv år, heter det i forslaget til ny Nasjonal transportplan. Inkludert bompenger er målet å bruke 667 milliarder kroner på veg i neste tiårsperiode. Historisk høye tall, men som vanlig er det i siste del av planperioden at de store pengene kommer.
I alt er 536 milliarder kroner satt av til vegformål av den totale rammen på 1064 milliarder. Av dette skal bilistene betale rundt 20 prosent - 130 milliarder kroner - i bompenger.
Det gir et årlig gjennomsnitt på 10,9 milliarder kroner. Til sammenligning ble det ifølge Statens vegvesen krevd inn 9,2 milliarder i 2014.
- Det blir en formidabel satsing på vegformål de neste årene, og hele veksten kommer med økte statlige bevilgninger. Bompengeandelen går dermed ned, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da transportplanene ble presentert før påske.
Rekordhøye investeringer
I plandokumentet settes 57 prosent av planrammen av til vegformål.
- Vi legger opp til en ambisiøs plan for det norske vegsystemet. Rekordhøye investeringer vil gi bedre framkommelighet for både personer og gods i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Bygging av riksveger er prioritert, og det er planlagt å bruke 217 milliarder kroner i planperioden. Det vil gi cirka 290 kilometer ny firefeltsveg og 910 kilometer øvrig ny veg i planperioden. Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Nye Veier tar 15 prosent av totalbudsjettet, og ifølge statsråden vil det som følge av kostnadsbesparelser på rundt 20 prosent kunne bygge ut sin p
Gå til medietDet gir et årlig gjennomsnitt på 10,9 milliarder kroner. Til sammenligning ble det ifølge Statens vegvesen krevd inn 9,2 milliarder i 2014.
- Det blir en formidabel satsing på vegformål de neste årene, og hele veksten kommer med økte statlige bevilgninger. Bompengeandelen går dermed ned, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da transportplanene ble presentert før påske.
Rekordhøye investeringer
I plandokumentet settes 57 prosent av planrammen av til vegformål.
- Vi legger opp til en ambisiøs plan for det norske vegsystemet. Rekordhøye investeringer vil gi bedre framkommelighet for både personer og gods i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Bygging av riksveger er prioritert, og det er planlagt å bruke 217 milliarder kroner i planperioden. Det vil gi cirka 290 kilometer ny firefeltsveg og 910 kilometer øvrig ny veg i planperioden. Det lagt til grunn en ramme til drift og vedlikehold av vegnettet på i overkant av 100 milliarder kroner i planperioden.
Nye Veier tar 15 prosent av totalbudsjettet, og ifølge statsråden vil det som følge av kostnadsbesparelser på rundt 20 prosent kunne bygge ut sin p