AddToAny

Fremtiden går ikke av moten

- Du kan ikke kommunisere deg ut av lav konkurransekraft, sier Paal Fure, CEO for Nord-Europa i Dentsu.
Jeg kommer rett fra øyeoperasjon, sier Paal Fure og slip- per oss inn glassdøren på hjørnet midt i Oslo der den europeiske markedsføringskjempen Dentsu holder til. Predikantskjegget og den svarte habitten er med. Men han har ikke de sedvanlige store brillene på seg. Og myser han ikke litt på høyre øye? Har han tatt laseroperasjon for å slippe lesebriller?
- Nei, det er grå stær etter en netthinneløsning i sommer. En ufarlig operasjon, men jeg mangler helt dybdesyn på det øyet i dag.
- Beklager det, legger han til.

Synsk trendguru
Dybdesynet kan vi kanskje klare oss uten. Det er andre sanser Paal Fure er mest kjent for. Ikke minst fingeren på pulsen-evnen. Helt siden han nærmest egenhendig dro trendanalyser inn i reklamebransjen på 1990-tallet, har han vært kjent som en som kan se inn i trendkula.
Og det folk ville at trendguruen skulle si noe om, var hva ungdommen ville ha til enhver tid. Og når markedet så at det stemte, ville de vite mer om unge voksne, seniorer eller kvinner. Han startet Bengal Consulting sammen med to partnere, nettopp fordi næringslivet hadde oppdaget vesentlige endringer i holdninger og handelsmønstre som de ikke ante noe om.
- Vi satt 100 meter bort i gata her og laget trendanalyser med tilhørende tidsestimater. Vi traff på trådløst internett. Og vi traff til og med på sushitrenden. Folk fnøys av det da vi sa at sushi kom til å bli en del av den nye moderne folkeligheten, men det måtte de rett og slett bite i seg ti år senere.
- Men hva var det dere ikke traff på?
- Y2K. Vi hadde målt at folk var livredde for at alt skulle slutte å fungere når klokkene passerte midnatt nyttårsaften 1999. Så da hadde vi predikert at minst halvparten av oss kom til å hamstre frem mot nyttår. Vi hadde til og med en liste over ting de ville komme til å hamstre. Det var knapt halvparten som fylte opp bilen med bensin, for eksempel.

Back to the nineties
Vi treffer ham i uka etter at han arrangerte mimrefest for 90-tallet. Paal Fure var nemlig med på å starte utestedet Headon, den legendariske funkbaren i kjelleren under Det Norske Teatret. Her sto han som fryktinngytende diger dørvakt og silte skitt fra kanel i tre år. Kompanjongene holdt det gående til 2002.
Men mange hevder stedet var skjellsettende for dem. Og jevnlig har Fure og medgründerne laget reunion for fanklubben til Headon. 500 middelaldrende festløver samlet seg til klubbkveld og hagefest.
- Jeg har aldri sett så mange blide voksne på én gang. Alle var enige om at det var en bra fest. Selv uten Daddy G fra Massive Attack bak platespillerne. Han måtte kansellere på grunn av sykdom.
- Klubbfolk blir jo også eldre. X-generasjonen som vi tilhører, får grå stær og gåstol?
- Det var en med stokk på dansegulvet, ja. Men den stokken var funky.
- Tenker du at det kan illustrere utviklingen av markedsføring de siste 30 årene?
- Jo altså, det er overførbart til næringslivet, og derfra til det man kan kalle markedsføringsfaget, sier Fure og setter i gang en liten historieleksjon:
- Det begynte jo egentlig med konkurranseintensiteten de siste ti årene. Den drev frem behovet for at du måtte skille deg ut på positivt vis på noe som var viktig for kun-dene. Det var ikke nok bare å produsere en vare og sette det i hylla. Det var starten på markedsføring slik vi kjenner det.
- Og så kom vi akkurat i tide til den digitale re
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt