Magma
15.10.2025
- Du kan ikke kommunisere deg ut av lav konkurransekraft, sier Paal Fure, CEO for Nord-Europa i Dentsu.
Jeg kommer rett fra øyeoperasjon, sier Paal Fure og slip- per oss inn glassdøren på hjørnet midt i Oslo der den europeiske markedsføringskjempen Dentsu holder til. Predikantskjegget og den svarte habitten er med. Men han har ikke de sedvanlige store brillene på seg. Og myser han ikke litt på høyre øye? Har han tatt laseroperasjon for å slippe lesebriller?
- Nei, det er grå stær etter en netthinneløsning i sommer. En ufarlig operasjon, men jeg mangler helt dybdesyn på det øyet i dag.
- Beklager det, legger han til.
Synsk trendguru
Dybdesynet kan vi kanskje klare oss uten. Det er andre sanser Paal Fure er mest kjent for. Ikke minst fingeren på pulsen-evnen. Helt siden han nærmest egenhendig dro trendanalyser inn i reklamebransjen på 1990-tallet, har han vært kjent som en som kan se inn i trendkula.
Og det folk ville at trendguruen skulle si noe om, var hva ungdommen ville ha til enhver tid. Og når markedet så at det stemte, ville de vite mer om unge voksne, seniorer eller kvinner. Han startet Bengal Consulting sammen med to partnere, nettopp fordi næringslivet hadde oppdaget vesentlige endringer i holdninger og handelsmønstre som de ikke ante noe om.
- Vi satt 100 meter bort i gata her og laget trendanalyser med tilhørende tidsestimater. Vi traff på trådløst internett. Og vi traff til og med på sushitrenden. Folk fnøys av det da vi sa at sushi kom til å bli en del av den nye moderne folkeligheten, men det måtte de rett og slett bite i seg ti år senere.
- Men hva var det dere ikke traff på?
- Y2K. Vi hadde målt at folk var livredde for at alt skulle slutte å fungere når klokkene passerte midnatt nyttårsaften 1999. Så da hadde vi predikert at minst halvparten av oss kom til å hamstre frem mot nyttår. Vi hadde til og med en liste over ting de ville komme til å hamstre. Det var knapt halvparten som fylte opp bilen med bensin, for eksempel.
Back to the nineties
Vi treffer ham i uka etter at han arrangerte mimrefest for 90-tallet. Paal Fure var nemlig med på å starte utestedet Headon, den legendariske funkbaren i kjelleren under Det Norske Teatret. Her sto han som fryktinngytende diger dørvakt og silte skitt fra kanel i tre år. Kompanjongene holdt det gående til 2002.
Men mange hevder stedet var skjellsettende for dem. Og jevnlig har Fure og medgründerne laget reunion for fanklubben til Headon. 500 middelaldrende festløver samlet seg til klubbkveld og hagefest.
- Jeg har aldri sett så mange blide voksne på én gang. Alle var enige om at det var en bra fest. Selv uten Daddy G fra Massive Attack bak platespillerne. Han måtte kansellere på grunn av sykdom.
- Klubbfolk blir jo også eldre. X-generasjonen som vi tilhører, får grå stær og gåstol?
- Det var en med stokk på dansegulvet, ja. Men den stokken var funky.
- Tenker du at det kan illustrere utviklingen av markedsføring de siste 30 årene?
- Jo altså, det er overførbart til næringslivet, og derfra til det man kan kalle markedsføringsfaget, sier Fure og setter i gang en liten historieleksjon:
- Det begynte jo egentlig med konkurranseintensiteten de siste ti årene. Den drev frem behovet for at du måtte skille deg ut på positivt vis på noe som var viktig for kun-dene. Det var ikke nok bare å produsere en vare og sette det i hylla. Det var starten på markedsføring slik vi kjenner det.
- Og så kom vi akkurat i tide til den digitale re
Gå til mediet- Nei, det er grå stær etter en netthinneløsning i sommer. En ufarlig operasjon, men jeg mangler helt dybdesyn på det øyet i dag.
- Beklager det, legger han til.
Synsk trendguru
Dybdesynet kan vi kanskje klare oss uten. Det er andre sanser Paal Fure er mest kjent for. Ikke minst fingeren på pulsen-evnen. Helt siden han nærmest egenhendig dro trendanalyser inn i reklamebransjen på 1990-tallet, har han vært kjent som en som kan se inn i trendkula.
Og det folk ville at trendguruen skulle si noe om, var hva ungdommen ville ha til enhver tid. Og når markedet så at det stemte, ville de vite mer om unge voksne, seniorer eller kvinner. Han startet Bengal Consulting sammen med to partnere, nettopp fordi næringslivet hadde oppdaget vesentlige endringer i holdninger og handelsmønstre som de ikke ante noe om.
- Vi satt 100 meter bort i gata her og laget trendanalyser med tilhørende tidsestimater. Vi traff på trådløst internett. Og vi traff til og med på sushitrenden. Folk fnøys av det da vi sa at sushi kom til å bli en del av den nye moderne folkeligheten, men det måtte de rett og slett bite i seg ti år senere.
- Men hva var det dere ikke traff på?
- Y2K. Vi hadde målt at folk var livredde for at alt skulle slutte å fungere når klokkene passerte midnatt nyttårsaften 1999. Så da hadde vi predikert at minst halvparten av oss kom til å hamstre frem mot nyttår. Vi hadde til og med en liste over ting de ville komme til å hamstre. Det var knapt halvparten som fylte opp bilen med bensin, for eksempel.
Back to the nineties
Vi treffer ham i uka etter at han arrangerte mimrefest for 90-tallet. Paal Fure var nemlig med på å starte utestedet Headon, den legendariske funkbaren i kjelleren under Det Norske Teatret. Her sto han som fryktinngytende diger dørvakt og silte skitt fra kanel i tre år. Kompanjongene holdt det gående til 2002.
Men mange hevder stedet var skjellsettende for dem. Og jevnlig har Fure og medgründerne laget reunion for fanklubben til Headon. 500 middelaldrende festløver samlet seg til klubbkveld og hagefest.
- Jeg har aldri sett så mange blide voksne på én gang. Alle var enige om at det var en bra fest. Selv uten Daddy G fra Massive Attack bak platespillerne. Han måtte kansellere på grunn av sykdom.
- Klubbfolk blir jo også eldre. X-generasjonen som vi tilhører, får grå stær og gåstol?
- Det var en med stokk på dansegulvet, ja. Men den stokken var funky.
- Tenker du at det kan illustrere utviklingen av markedsføring de siste 30 årene?
- Jo altså, det er overførbart til næringslivet, og derfra til det man kan kalle markedsføringsfaget, sier Fure og setter i gang en liten historieleksjon:
- Det begynte jo egentlig med konkurranseintensiteten de siste ti årene. Den drev frem behovet for at du måtte skille deg ut på positivt vis på noe som var viktig for kun-dene. Det var ikke nok bare å produsere en vare og sette det i hylla. Det var starten på markedsføring slik vi kjenner det.
- Og så kom vi akkurat i tide til den digitale re


































































































