Skolelederen
24.09.2018
Kausvol gardsbarnehage jobber systematisk med å forbedre kompetanse og å omsette ny kunnskap i endret praksis.
I en gardsbarnehage er det selvsagt dyr. - Fjøset bruker vi aktivt i vårt pedagogiske opplegg i barnehagen. Dyr påvirker de fleste av oss på en positiv måte. Vi lærer mye om adferd og kroppsspråk i omgang med dyr. Alle gruppene, har fjøsstell og kos med dyra på omgang gjennom hele året, og de er ansvarlige for å fore og stelle dyra - samt holde fjøset i orden, forteller styrer Live Brovold Sveum.
Vi er på Stange i Hedmark. I gårdsbarnehagen treffer vi for eksempel mohairgeita Gabriel, sauer, griser, kaniner og høner. - Vi bruker også fjøset til å la barna få kjennskap til livets syklus, fra fødsel til død. Da får de kunnskap om sammenhenger vi er avhengige av for å kunne ha mat på bordet. Avdelingene har ett dyr de fordyper seg i og har ekstra ansvar for. Alle pedledere planlegger ut i fra sin gruppes utviklingsnivå. De lærer om fødsel og død, hunn og hann, bruk av kjøttet, anatomi, forskjell på fòr og hva som er nyttig for bonden, fortsetter Sveum.
Det kan vel ikke være tvil om at dette er nyttig kunnskap!
Kollektiv kompetanseheving
I Stange kommune har de hatt et prosjekt som ble kalt Framtida er nå - med målsetting om å forbedre svake grunnskoleresultater og kvaliteten i oppvekstsektoren. Prosjektet har vær
Gå til medietVi er på Stange i Hedmark. I gårdsbarnehagen treffer vi for eksempel mohairgeita Gabriel, sauer, griser, kaniner og høner. - Vi bruker også fjøset til å la barna få kjennskap til livets syklus, fra fødsel til død. Da får de kunnskap om sammenhenger vi er avhengige av for å kunne ha mat på bordet. Avdelingene har ett dyr de fordyper seg i og har ekstra ansvar for. Alle pedledere planlegger ut i fra sin gruppes utviklingsnivå. De lærer om fødsel og død, hunn og hann, bruk av kjøttet, anatomi, forskjell på fòr og hva som er nyttig for bonden, fortsetter Sveum.
Det kan vel ikke være tvil om at dette er nyttig kunnskap!
Kollektiv kompetanseheving
I Stange kommune har de hatt et prosjekt som ble kalt Framtida er nå - med målsetting om å forbedre svake grunnskoleresultater og kvaliteten i oppvekstsektoren. Prosjektet har vær