Skolelederen
24.09.2018
Med jevne mellomrom brygger det opp til debatt mellom elever, lærere, rektorer og politikere om elevenes bruk av mobiltelefoner i skoletiden. Stadig flere iverksetter et totalforbud eller en sterk begrensning i tilgjengeligheten av disse - gjerne ved at de oppbevares i tøyposer eller låses inn i et såkalt mobilhotell store deler av skoledagen.
Dette skjer til tross for at det 1.9.2017 ble fattet en klar felles nasjonal politisk beslutning om dette temaet i den nye overordnede delen av læreplanverket, der de verdier og prinsipper som skal gjelde for grunnopplæringen er knesatt. Der understrekes blant annet at: «Ulike kommunikasjonsformer og bruk av teknologi både beriker og utfordrer det sosiale miljøet. Elevene må lære seg å opptre ansvarlig i alle sammenhenger i og utenfor skolen.»
I tillegg er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene hvor det står at: «Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv.»
Dette betyr at å lære elevene riktig nettbruk, dvs. nettvett, er en av skolens viktigste og mest prioriterte oppgaver. Å parkere den mest utbredte digitale nettressursen i en hylle på gangen, blir dermed å miste en nødvendig, læreplanfestet og sosial læringssituasjon som kanskje er den viktigste delen av den digitale dannelsen. Målet er at nettvettet skal bli indrestyrt ved at den enkelte elev lærer å følge fellesskapets avtalte normer og utvikler tilhørende sosiale kompetanser som respekt, ansvarlighet og troverdighet. Å låse elevenes mobiltelefoner inn i et «hotell» ved skoledagens begynnelse, betyr at man faktisk også gjør det samme med den overordnede delen av læreplanverket. Skolen er en av våre siste f
Gå til medietI tillegg er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene hvor det står at: «Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv.»
Dette betyr at å lære elevene riktig nettbruk, dvs. nettvett, er en av skolens viktigste og mest prioriterte oppgaver. Å parkere den mest utbredte digitale nettressursen i en hylle på gangen, blir dermed å miste en nødvendig, læreplanfestet og sosial læringssituasjon som kanskje er den viktigste delen av den digitale dannelsen. Målet er at nettvettet skal bli indrestyrt ved at den enkelte elev lærer å følge fellesskapets avtalte normer og utvikler tilhørende sosiale kompetanser som respekt, ansvarlighet og troverdighet. Å låse elevenes mobiltelefoner inn i et «hotell» ved skoledagens begynnelse, betyr at man faktisk også gjør det samme med den overordnede delen av læreplanverket. Skolen er en av våre siste f