AddToAny

Fra Autotronic til CommandPro

Har traktoren blitt ei datamaskin på fire hjul? Vel, sikkert nok en overdrivelse, men uansett er den moderne, konvensjonelle traktoren stappfull av høyteknologi. Hva har egentlig skjedd innen vi kom så langt? Traktor tar deg med på ei tidsreise som starter femti år tilbake i tid.
Har du stålkontroll på traktormerkenes tech-betegnelser? AutoTrac, Autoclutch, AutoPowr, PowerZero, CommandCenter eller CommandPro? Det er det nesten ingen som har, lista over merkenes egne navn på systemer og funksjoner har blitt uendelig lang med årene. At traktorenes motorer og transmisjoner kommuniserer med hverandre omtrent 500 ganger hvert sekund, er det vel heller ikke så mange som skjenker en tanke.
Om vi skal følge milepælene innen elektronikk og IT i traktoruniverset, må vi skille mellom tradisjonell elektromekanikk, elektrohydraulikk og elektronikk.
Et 40 år gammelt hurtiggirskift, betjent med en knapp, fungerer fint uten en elektronisk hjerne. Elektrisitet handler om energi, elektronikk handler først og fremst om signaler. Og signaler kan inneholde mye informasjon, som igjen skal omsettes til nye signaler. Kombinerer vi alt sammen, kalles det gjerne for mekatronikk.
Det vil føre for langt å gi en oversikt over utviklingen innen elektronikk etter 2. verdenskrig, annet enn at den har vært formidabel. Elektronisk regnekraft ble miniatyrisert på en helt ny måte, og tok mindre og mindre fysisk plass. For ikke å snakke om at alt ble billigere. Vi løfter fram milepælene fra traktorens verden, men det fører for langt å ramse opp alt som ble lansert i fra alle merkene, i etterkant av de som var tidligst ute.

Ladestyring og diagnoser
La oss gå tilbake til midt i 1970-årene. Elektronikk var langt på vei fraværende i traktorer, men strømforbruket i traktorene økte stadig. Om noe skal nevnes fra denne tiden, må det bli elektroniske kretser i likeretteren på dynamoen. Dette var en dyd av nødvendiget for å styre ladinga av batteriene på en korrekt måte. Isolerte førerhytter med stadig mer komfort ga blant annet muligheten for å installere bilradio eller bilstereoanlegg, som i så fall ble det eneste elektroniske innslaget i førerhytta.
Her kan vi nevne at da importøren av John Deere introduserte OPU-hytter på modell 2130 i 1975, så kunne bilstereo leveres ferdigmontert etter tilvalg. John Deere var riktignok ikke alene om dette. Ikke utypisk ble nye innslag av elektronikk introdusert tidligst på de aller største og dyreste traktorene, med andre ord produkter som ikke ble tatt inn til Norge. Vi skal nevne to eksempler fra USA, begge så dagens lys i 1977. Da John Deere introduserte den rammestyrte 8000-serien fulgte det med et elektronisk overvåkings- og diagnosesystem. I tilsvarende traktorstørrelse kom International med sin digre 86-serie, som også fikk det samme som John Deere, men i tillegg ble det innført digital instrumentering, kanskje for første gang på en traktor. I de påfølgende 7-8 årene ble det helt vanlig at disse præriekjempene ble utstyrt med diverse elektroniske støttefunksjoner, blant annet antispinn og powershift-kontroll.
Ny hydraulikkregulering
Da Harry Ferguson fant opp sin berømte trepunkt-hydraulikk, så ble automatikken aktivert som følge av reint fysiske bevegelser, med mekaniske overføringer til en hydraulikkventil. Flere tiår seinere fant deler av traktorindustrien et potensial i å bruke induktive kraftmålere montert i opplagringen på trekkstengene, med signaloverføring til en boks med logiske kretser. Lynraske beregninger i boksen utløste bestemte reguleringssignaler, som aktiverte en rask, fleksibel og mer nøyaktig styring av redskapene. Slike systemer fikk fellesbetegnelsen EHR; elektronisk hydraulikkregulering. Mange vil naturlig nok tenke på Autotronic fra Massey Ferguson, men hvem var egentlig først ute?
I et intervju med avisa Nationen i 1985 kunne regiondirektør Dieter Fuss hos Xaver Fendt & Co.
Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt