Hordvik utdanner lærere i kroppsøving og idrettsfag ved Norges idrettshøgskole og anbefaler alle som underviser lærerstudenter å studere seg selv for å forbedre sin egen undervisning. Likevel innrømmer han at det kan være en emosjonell berg-og-dal-bane, med følelser av usikkerhet og mislykkethet i én situasjon og følelser av selvtillit og kompetanse i en annen.
- Å utforske egen undervisningspraksis innebærer å slippe kontrollen. Du eksponerer deg selv fordi du lar kollegaer og studenter være kritisk til måten du underviser på. Det er sårbart, men gevinsten er at du vil få større forståelse for egen undervisning og derfor utvikle deg som lærerutdanner, sier Hordvik.
I 17 måneder studerte Hordvik videoopptak, noterte sine egne refleksjoner og gjennomførte fokusgruppeintervju og dybdeintervjuer med studentene for å finne ut hvilke behov de hadde og hvordan de opplevde undervisningen hans.
Fra lederskikkelse til «orkestrering»
Hordvik forteller at selv om han var klar over at undervisning og læring ikke er en lineær pro