AddToAny

Foreleseren glemte å skru av opptakeren. Så begynte han å surfe. - Fryktelig flaut!

Foreleseren glemte å skru av opptakeren. Så begynte han å surfe. - Fryktelig flaut!
Alexander H. Sandtorv forteller om sitt verste øyeblikk i digital undervisning. Han håper flere åpner opp om hvor mislykket det er mulig å føle seg i digital undervisning.
- Det er ett av tre innlegg jeg har skrevet om digitalisering hvor jeg har valgt å åpne opp, mest for å vise hvor håpløs jeg er, jeg er ikke kvalifisert til dette i det hele tatt, sier Alexander Sandtorv til Forskerforum.

Han er førsteamanuensis i kjemi ved Universitetet i Oslo og har en fast spalte i Morgenbladet. Annen hver uke skriver han «realisten guide» til små og stort med realfagsøyne. Men de siste ukene har vært annerledes. Denne uken har han invitert leserne inn i årets fadese, og det er ikke småtterier.

- Det var et gedigent mageplask, sier Sandtorv og ler.

- Og fryktelig flaut!

- Jeg synes ikke denne digitaliseringen er så bra, sier Alexander Sandtorv. Foto: John Trygve Tollefsen

Pauseflause

Sandtorv er ansvarlig for et emne med rundt 60 studenter og fulldigital undervisning. Etter noen katastrofale hjemmeforelesninger, tar han nå forelesningene fra kontoret for å være sikret godt nok datautstyr og internett.

- Det er krevende å få det til. Det er mange maskiner og programvare som skal synkroniseres for å få det til. Powerpoint, tegnebrett, opptaksprogram, og så skal jeg fortsatt klare å gjøre jobben min.

- Så skjer en stor teknisk blemme fra min side. Vi har pause mellom de timene, og jeg har svar på mail, rotet rundt i korkene på internett, blant annet på vg.no. Jeg har skrudd av hodet mitt og bare surfet. Jeg var innom på de verste sakene du kan få på VG, så jeg har lest om penisstørrelser og influensere, og vært på Facebook og svart på dypt personlige meldinger.

- Og dette blir tatt opp og studentene kan følge min nedrige pause sekund for sekund, VG, Facebook, en innboks med sensitivt innhold.

Etter forelesning sjekker Sandtorv raskt gjennom at opptaket har gått som det skulle, og laster opp i en sky.

- I løpet av dagen fikk jeg noen meldinger fra blant annet en student som tenkte det kanskje ikke var meningen å dele alt dette. Da fikk jeg jo hjerteinfarkt og holdt på å falle av stolen.

IT fikk klippet vekk pausen raskt, og Sandtorv snakket med studentene om pauseflausen i neste forelesning. Sannsynligvis er det ikke så mange som har sett hele klippet.

- Jeg tror de var hyggelige nok til ikke å ta skjermdump, seir han.

- Men det var jo, hva skal man kalle det, en dag som ikke var helt superbra, sier Sandtorv.

Fag, forelesning og selvkjørt teknikk er mye på en gang

Han ler mye av dette nå, mens han forteller det. Og det er også grunnen til at han skriver om fadesen i Morgenbladet.

- Det er fint å ha litt galgenhumor sammen. Det er mye terapi i å vise sårbarhet. Vi vil gjerne mestre ting. Vi er ansatt som høyt kvalifiserte forskere som mestrer fagene våre, men jeg ville vise at det går faktisk skikkelig skeis, og jeg er skikkelig lei av å ikke mestre jobben min.

Et drøyt døgn etter at Sandtorv publiserte spalten har han fått masse støtte fra kollegaer, en god del latter og mange lignende historier.

- Mange kjenner seg igjen i følelsen av å ikke mestre alt, det er så mange tekniske ting som vi ikke er interessert i og ikke mestrer så godt. Vi er alle litt på tynn is.

Aldri mer heldigitalt etter pandemien

For en ting er å få til alt det tekniske, men problemet kommer når det kommer på toppen av det Sandtorv egentlig skal gjøre, en direkte-sendt forelesning med 60 studenter der han skal formidle fag, svare på spørsmål i chatten, og samtidig kjøre sin egen teknikk.

Vanligvis er Sandtorv opptatt av at studentene skal være aktive i undervisningen, at det ikke er han som skal snakke i to timer, men det er ikke like lett å få til når alle sitter alene med hver sin datamaskin.

- Digitalisering pusher meg vekk fra det som jeg liker, jeg elsker vanligvis å undervise, men jeg liker det ikke nå. Det er vondt for noen som egentlig liker undervisningen. Jeg synes det er vanskelig og mister nattesøvn av det, for jeg er bundet av et digitalt format. Jeg sliter med å føle eierskap, jeg synes jeg er mye dårligere enn jeg noensinne har vært, for jeg får ikke gjort det sånn som jeg tror på.

Sandtorv sier at mens ledelse og direktoratene i høyere utdanning hyller lyndigitaliseringen, opplever han og kollegaene det som en byrde de må bite tenne sammen for å komme gjennom. For noen studenter, som ikke lever A4-studentlivet kan det være godt å ha et digitalt tilbud.

- Noen studenter trives veldig godt, plutselig er de mer inkludert enn før, men kjernevirksomheten min, med studentkontakten, den vil jeg ikke ha digital noen gang igjen, sier Sandtorv.

Tredje artikkel om digitaliseringens skyggesider

- Vi er ikke så flinke i sektoren til å vise skyggesidene, vi er flinke til mye, men jeg føler at hele sektoren sliter og jeg vil åpne opp og vise sårbarhet. Det er sunt å le litt av seg selv, tror jeg.

Sandtorv utelukker ikke at det kommer flere flauser på trykk.

- Det går jo ikke så mange dager før jeg gjør noe annet dumt, det er jeg sikker på, sier Sandtorv og ler igjen.

Image-text:

- Jeg synes det er fint når folk deler sine tabber, flauser og frustrasjon, det er godt når vi kan le litt sammen. Så jeg håper at vi kan få høre flere historier om store og små tabber og at vi ikke har så mye mestringsfølelse for tiden, sier Alexander Sandtorv. Foto Elina Melteig/UiO

Gå til mediet

Flere saker fra Forskerforum

«Smaken er som baken», sies det. Men ikke på Nofima. Der er den objektiv, topptrent og forskningsbasert.
Forskerforum 07.05.2024
Hvilke gjenstander forsvinner fra norske museer? En sjelden gang kommer klenodiene tilbake lenge etterpå.
Forskerforum 07.05.2024
Ottar Grepstads siste bok er så velskrevet at sjøl teoritungt stoff blir medrivende.
Forskerforum 07.05.2024
? For several years, Professor Filippo Berto at the Norwegian University of Science and Technology was one of the most published researchers in Norway. In the period 2019-2022 Berto had 407.
Forskerforum 07.05.2024
Forskerforum 07.05.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt