Flattr
Svensk mikrodonasjonstjeneste
Lansert i 2010 av Peter Sunde og Linus Olsson
Fikk stor oppmerksomhet da de store kortselskapene sperret donasjoner til Wikileaks
Kilde: Wikipedia
Planen er at de som bruker Flattr Plus skal gi et månedlig beløp, som fordeles blant mediehusene etter hvilke nettsteder som engasjerer brukeren mest.
Internett er blitt voksent, vi trenger ikke reklame lenger, hevder selskapene bak Flattr Plus. Norske medieaktører er ikke avvisende til modellen, men er heller ikke overbevist.
- Grunnideen er ganske god, men fem dollar i måneden er langt fra å finansiere noe som helst, sier Per Øyvind Skard i Tek.no. De mistet svært få lesere da de stilte et ultimatum: Fjern Adblock eller bli stengt ute fra sidene.
Selskapet bak Adblock Plus sier målet med samarbeidet er å generere inntekter på en halv milliard dollar. Det tallet er ikke nok til å imponere VGs kommersielle direktør.
- Skal du fordele fem dollar i måneden på en full digital reise til en bruker, betyr det at hver sidevisning vil gi ubetydelige summer, som ikke er bærekraftig for mediene, sier Christian Haneborg.