En feilkobling i en brukt GEA MIOne melkerobot, som Folkvord kjøpte av A-K maskiner Nærbø sommeren 2014, har krevd mye tid og krefter for Rogalands-bonden de siste åra, men nå har det årelange marerittet endelig fått en slutt. Selv om Dalane tingrett ga A-K maskiner medhold grunnet forelding, valgte likevel Folkvords forsikringsselskap, Sparebank 1 SR-Bank, å gjøre opp slik at bonden skulle få et minst mulig økonomisk tap som følge av robotfeilen.
- Jeg kommer aldri til å bytte forsikringsselskap, fastslår bonden.
ETTERLYSER FORHANDLERANSVARFeilen i melkeroboten ble ikke oppdaget før over to og et halvt år var gått, noe som blant annet medførte at Folkvord måtte slakte ned halvannen gang besetninga. Han anslår at det vil gå år før han kommer dit han burde ha vært.
- Noe av det verste oppi dette, var likevel opplevelsen av at det ble stilt spørsmål ved min kompetanse. Men en enkelt bonde kan ikke sette seg inn i alle tekniske detaljer. Vi er prisgitt forhandlerne. De må være seg sitt ansvar bevisst, er bondens budskap.
Han etterlyser økt fokus på kompetanse i serviceleddet.
- Ifølge serviceavtalen med A-K maskiner hadde de plikt til å holde maskina i orden, noe de etter mitt syn ikke gjorde, understreker Folkvord.
Erlend Folkvord valgte i fjor sommer derfor å gå til sak mot A-K maskiner, so


































































































