Våre Veger
14.12.2020
Innspurten på Forsatunnelen i Ballangen markerer slutten på et fire år langt prosjekt med oppgradering av seks E6-tunneler i Vegvesenets region nord.
Den 685 meter lange tunnelen fra 1970 var en av de mest krevende tunnelene som lå inne i kontrakten «Nordland delprosjekt 2», utført av Scanmatic elektro.
Tunnelen var såpass smal at man rev absolutt alt og strosset ut en meter ekstra bredde i profilen. Normal trafikk blir satt på i desember, og trafikantene kan nå nyte en tunnel som fremstår splitter ny, med belysningen og sikkerhetsnivået som følger av tunnelsikkerhetsforskriften.
Krevende
Anleggsfasen har vært krevende, med nattarbeid og puljevis trafikk med gjennomslipp fem ganger hver natt.
- Det er spesielt å utf
Gå til medietTunnelen var såpass smal at man rev absolutt alt og strosset ut en meter ekstra bredde i profilen. Normal trafikk blir satt på i desember, og trafikantene kan nå nyte en tunnel som fremstår splitter ny, med belysningen og sikkerhetsnivået som følger av tunnelsikkerhetsforskriften.
Krevende
Anleggsfasen har vært krevende, med nattarbeid og puljevis trafikk med gjennomslipp fem ganger hver natt.
- Det er spesielt å utf