AddToAny

Felles nordisk kamp mot skjult og forkledd reklame

Felles nordisk kamp mot skjult og forkledd reklame
Forbrukerombudene i de nordiske landene er bekymret for det økende omfanget. Forbrukerombudene i de nordiske landene er bekymret for det økende omfanget av skjult reklame i sosiale medier og reklame forkledd som journalistikk.
De nordiske ombudene har nå samlet seg om et felles standpunkt om skjult reklame i digitale medier.

- Det er viktig at forbrukerne ikke blir utsatt for skjult reklame. Dette er derfor et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, sier Norges forbrukerombud Gry Nergård til NTB.

Vanskeligere å skille

I alle de nordiske landene har ombudene lenge vært bekymret for veksten i omfanget av reklame på sosiale medier. Nå har de også rettet søkelyset mot tradisjonelle medier.

- Vi ser at det også i tradisjonelle medier blir stadig vanskeligere å skille mellom hva som er redaksjonelt stoff og hva som er reklame, sier Nergård.

Ombudene har spesielt sett på det som kalles native advertising og innholdsmarkedsføring, hvor kommersielle budskap er gjemt i redaksjonell tekst.

I et såkalt felles standpunkt skriver de nordiske ombudene at når markedsføringen finner sted i formater som skiller seg fra tradisjonell reklame, stilles det høyere krav til reklamemerkingen. Forbrukerne skal raskt og enkelt kunne forstå når det dreier seg om kommersielle budskap.

- Her har både annonsører, bloggere og redaktører et stort ansvar, understreker Nergård.

Flere kan bli holdt ansvarlige

- Hensikten med det felles nordiske standpunktet er å opplyse næringsdrivende om hvordan de kan unngå å bryte forbudet mot skjult reklame, skriver ombudene.

Brudd på loven vil blant annet være når bloggere omtaler et produkt uten å opplyse om at de får betalt for å gjøre det, eller en avis som har utarbeidet en annonse som fremstår som en artikkel.

Om betalingen skjer i form av penger, produkter eller muligheten til å få rabatter, har ingen betydning. Det spiller heller ingen rolle om avtalen er skriftlig, muntlig eller uttalt.

- Det er heller ikke lov for en eier eller ansatt å utgi seg for å ikke representere bedriften, eller å utgi seg for å være en vanlig forbruker, står det i standpunktet.

Forbrukerombudene understreker at både virksomheten, personen som omtaler produktet på vegne av virksomheten og byråer som gir råd til for eksempel bloggere og PR- og reklamebyråer som bidrar til å utarbeide en skjult reklametekst, kan bli holdt ansvarlig.

Forbrukerombud Gry Nergård deltar i en fellesnordisk offensiv mot skjult reklame. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt