Utdanning
10.09.2021
I en undersøkelse svarer skoleledere at koronapandemien har vært en stor utfordring i arbeidet med nye læreplaner. I noen fylker savner de også tilgang til læremidler.
Fra skolestart høsten 2020 har norske skoler tatt i bruk nye læreplaner. Men ett år etter viser svarene i en NIFU-undersøkelse fra i sommer at skoleeiere og skoleledere ikke er der de gjerne skulle vært i arbeidet med fagfornyelsen; prosessen med å fornye læreplanene i grunnskolen og videregående skole.
Bortimot halvparten av skolelederne oppgir at manglende tid i stor eller svært stor grad hindret arbeidet med fagfornyelsen ved skolen, enten det gjaldt læreplanarbeidet, kompetanseheving eller samarbeidet mellom lærerne.
Halvparten av dem oppgir også at koronapandemien i stor grad har vært en utfordring. Dette gjelder særlig skolel
Gå til medietBortimot halvparten av skolelederne oppgir at manglende tid i stor eller svært stor grad hindret arbeidet med fagfornyelsen ved skolen, enten det gjaldt læreplanarbeidet, kompetanseheving eller samarbeidet mellom lærerne.
Halvparten av dem oppgir også at koronapandemien i stor grad har vært en utfordring. Dette gjelder særlig skolel