kommunikasjonsrådgiver, Lesesenteret En artikkel fra Universitetet i Stavanger
Litteratur har liten plass i norsktimene til de yngste elevene på skolen. Mesteparten av tiden brukes på å knekke lesekoden, å lære å skrive bokstavene og på å utvikle elevenes vokabular.
Men å lese i norskfaget handler om å se på litterære tekster med et analytisk blikk. Man spør hva tekstene forsøker å fortelle og hvordan det blir uttrykt.
Nå viser en studie fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger at selv 5- og 6-åringene i første klasse er i stand til å lese litterære tekster på en analytisk måte - bare de får muligheten og et opplegg som legger til rette for det.
Lesing på fagets premisser
Førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger. (Foto: UiS)
- Da elevene fikk delta i en samtale om en bok læreren leste for dem, viste de hvordan de dannet seg forestillinger i møte med tekstene og la frem hypoteser om hva de trodde tekstene handlet om, sier førsteamanuensis Trude Hoel.
Basert på detaljer i teksten gjorde


































































































