158 hestekrefter i nominell effekt og makseffekt på 163. Claas er ikke med og kriger om å tilby den største trinnløse firer’n, men Arion 550 Cmatic har andre egenskaper som gjør den interessant. Trolig får vi også se den i en oppgradert utgave i løpet av 2017.
Motoroppgraderinger på veiDemo-traktoren vi fikk låne i fjor høst, er nemlig den siste blant traktormerkene i dette effektsegmentet som fortsatt leveres med Stage IIIB-motorer. Det innebærer for Claas sin del at de fortsatt unngår Adblue, motorleverandøren heter jo John Deere og kjørte tilsvarende konsept selv, før de gikk over til Stage IV. Hvilken motorleverandør de velger til neste generasjon, gjenstår å se, men i den større Axion-serien kjøper Claas-motorene fra Fiat Powertrain Technologies (FPT).
Transmisjonen er imidlertid egenprodusert, samme om man velger en trinnløs Cmatic eller vanlig semi-powershift, som på Claas-språket er kalt Hexashift. Sistnevnte er, som traktoren, bygget i Frankrike, vegg i vegg med MF-fabrikken i Beauvais. MF og Claas eier hver sin halvdel av Gima, som produserer både transmisjoner og bakakslinger. Hexashift byr på fire gruppegir med seks hurtiggir i hver, altså 24 gir i hver retning.
Brukervennlige hydraulikkuttakFramakselen er derimot kjøpt fra italienske Carraro og er konstruert slik at hjulene kan fjøre uavhengig av hverandre. Det gir god komfort,