Den hydrauliske traktorgraveren var utvilsomt en viktig del av den norske entreprenørkulturen gjennom flere tiår. De første graverne var enkle og spinkle greier, men i takt med en stadig teknisk utvikling, og ikke minst større traktorer, ble de største graverne for kjemper å regne, sammenliknet med de opprinnelige. Det er vanskelig å sette tall på hvor mange meter med ledningsgrøfter (rør og kabel) og skogsbilveier som traktorgraverne sørget for, men tallet er formidabelt stort.
Men så til selve historien. Det var i Nord-Amerika det hele startet, nærmere bestemt i USA. Den lille oppstartsbedriften Wain-Roy Co. i Massachusetts utviklet en liten, hydraulisk traktorgraver. De første ble solgt våren 1948, montert på Ford 8N, og ble regnet som verdens første gravemaskin i sitt slag. Prisen var 705 dollar. Graveren må ha vært til stor inspirasjon. Kort tid etter startet Shawnee Manufacturing i Kansas med produksjon av liknende gravere. Vi kjenner ikke omstendighetene rundt hvorfor, men faktum er at den norske maskinimportøren Johan Norlie (Eik & Hausken) tok inn de første Shawnee-graverne til Norge allerede i 1950. Riktignok ikke i stor skala; en annonse fra februar i 1953 røper at det inntil da var importert 60 stykker.
Dette var i en epoke da nymotens hydraulikk måtte finne seg i konkurranse fra såkalte tilhengsgravere, som var basert på vinsjer og stålwire. På Midt-Jæren fantes det flere små smiebedrifter som bygde den slags, blant annet Brøyt. Det ble også importert tilhengsgravere fra Sverige.
Var Hamjern først i Europa?Eik & Hausken og eieren Johan Norlie er utvilsomt det rette utgangspunktet for å skrive historien om den norske, hydrauliske traktorgraveren. I 1938 kjøpte Norlie nesten alle aksjene i Hamar Jernstøberi & Mek. Verksted (Hamjern), for øvrig Innlandets største industribedrift i sitt slag. Ganske umiddelbart ble det satt i gang produksjon av flere produkter for landbruket, solgt gjennom Fordson-importøren Eik & Hausken. Allerede under andre verdenskrig produserte bedriften hydraulisk entreprenørutstyr for traktor, nærmere bestemt underliggende veihøvel og løftbart doserskjær, blant mye annet som var samlet i den såkalte Diverseavdelingen, ledet av den driftige sivilingeniøren Hroar K. Nilsen.
I 1952 ble det tatt en avgjørende, viktig beslutning. Både av praktiske hensyn og av hensyn til en veldig sterk US dollar, som gjorde USA-produkter unødvendig kostbare i Norge, ville Eik & Hausken sette i gang norsk produksjon av Shawnee-gravere hos Hamjern på Hamar. Den første produksjonen kom i gang i løpet av høsten 1952. Tidspunktet falt godt sammen med at Eik & Hausken hadde lansert den nye Fordson Major, en relativt stor og moderne traktor, som egnet seg godt som basis til ulike formål. Norlie eide også importselskapet for David Brown. Så kommer det store spørsmålet: Var Hamjern først i Europa? Det er vanskelig å slå fast dett


































































































